יום שלישי, 27 במרץ 2018

Victim or Victor


 קורבן או מנצח
עמדת חיים מבוססת על אמונה וערכי ליבה והיא מכתיבה את הדרך בה אנו תופשים ורואים את החיים ואת העולם. בדרך זו אנחנו ניגשים לסיטואציות השונות ומעצבים את תודעתנו. תודעה זו מכתיבה את הקשרים שאנו יוצרים עם עצמנו ועם אחרים, ואת הבחירות שאנו עושים והפעולות שאנו מבצעים. במהות, תודעה "בריאה" מייצרת תפישת עולם של "מנצח" הלוקח אחריות על חייו, במידה והוא נכשל הוא מבין שהכישלון הוא שלו. הוא מישיר מבט אל המציאות ומציג בצורה כנה מדוע כשל. לעומתו בעל תפישת העולם של "קורבן" מאשים בהכול את כולם חוץ מעצמו. הוא לא לוקח אחריות על דבר, ובמידה וכן לוקח אחריות היא מעטה מידי. הוא נמנע מלהישיר מבט למציאות במידה הנדרשת. הוא משקר באופן קבוע לעצמו בכדי להימנע מרגשות אשם. 
המנצח עומד על שלו תוך מודעות לכוחותיו ומשאביו הפנימיים.
הקורבן אינו משתמש בכוח ובעוצמות שיש לו, ולכן הוא נשאר תקוע.
הקורבן אינו מבקש עזרה בעוד למנצח יש את התבונה לבקש עזרה בשעת הצורך כשהוא מזהה שכוחותיו ומשאביו אינם ברמה הנדרשת למילוי המשימה תוך התגברות על המכשולים הניצבים בדרכו.
המנצח לומד מהטעויות שלו כחלק מלקיחת האחריות על התהליך. הוא חוקר מהן הסיבות לפערים ומחכים מהערכת ביצועיו. הוא מסיק מסקנות לעתיד לגבי מה יכול היה לעשות אחרת.
נראה כי הקורבן אף פעם אינו נוטה ללמוד. הוא מתנגד לראות את עצמו כחלק מהבעיה כי הוא חושש להרגיש אשם, ולכן מגיב בתוקפנות לכל אשמה.
מנצח ממקד את עצמו מהר ככל שניתן בראיית העתיד. הוא דואג להסתכל על עתידו בראיית העבר בכדי ללמוד ממנו ולהשתחרר ממנו. ברגע שלמד את הלקח הוא מתקדם הלאה ואינו נשאר תקוע בעברו.
הקורבן נשאר תקוע בעברו, ובטעויותיו. הוא מתאבל עליהן וממאן להיפרד מהן דרך תהליך למידה והפקת לקחים לעתיד. הוא מתעסק במערכות יחסים אשר נכשלו בעבר ומקומות עבודה שלא צלח.
המנצח אופטימי לגבי עתידו והקורבן פסימי לגביו.
המנצח תמיד מוכן למה שיזמנו לו חייו, בזכות תהליך הלמידה שביצע בעבר. הוא אינו תקוע בעברו או בוש בו. הוא סומך על משאביו הפנימיים והאנשים אשר יעמדו לעזרתו בעת הצורך.
הקורבן אף פעם אינו מוכן ולכן הוא טוען שהחיים מפתיעים אותו כל הזמן, גם כאשר אותו אירוע או אותה סיטואציה מופיעים בשנית. הוא אינו מצליח ללמוד את הלקח ולכן האירועים חוזרים על עצמם בגרסה כזו או אחרת. ישנה תחושה אצל הקורבן של עצימת עיניים מול המציאות הטופחת לו על הפנים.
המנצח יוזם ומניע במקום להמתין, הוא מרוויח נקודות זכות בהתמקמו בעמדה פרואקטיבית.
הקורבן רק מגיב: פועל בתגובה למצב או אדם. הוא מתמקם בעמדת הגנה ותמיד ממתין לגורם שיניע את התהליך. הוא עסוק כל הזמן במניעת אירועים "רעים" במקום לצבור נקודות זכות.
המנצח לוקח סיכונים חכמים בעוד הקורבן אינו לוקח סיכונים כלל, הוא תמיד יבחר בדרך הבטוחה בכדי להשיג את יעדיו, בטוענה שהסיכון "מטופש".
סיכום: מאפייני הקורבן מול מאפייני המנצח





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה