יום שישי, 16 בספטמבר 2016

MABAT model for feminine educational leadership

מודל מב"ת למנהיגות נשית חינוכית  

נושא המנהיגות הנשית מייצר בלבול באבחנה בין נשים מנהיגות לגברים מנהיגים. האבחנה היא מגדרית, ולכן מודל מב"ת מציע מנהיגות שאופייה נשי, לא בגלל מגדריות אלא בזכות ייחודה. מודל מב״ת הוא תוצאה של תהליך חיפוש אחר ייחודה של מנהיגות נשית בחינוך, כחלק מליווי פיתוח מקצועי במרכז הפסג״ה בבת-ים. ניר גולן, המשמש כיועץ שותף לצוות המוביל, פיתח את מודל מב"ת כבסיס רעיוני להקמת מרחב למנהיגות נשית בחינוך (מלנ"ב), במרכז הפסג״ה. המרחב מכיל פורום נשים מנהיגות ארצי וגלובלי, מסגרות ייחודיות לפיתוח מקצועי של עובדי הוראה להטמעת התפישה במערכת החינוך, ואקדמיזציה של המודל. מנהיגות נשית על-פי מודל מב"ת היא מנהיגות הוליסטית, בין ותוך אישית.
למנהיגה הנשית 3 תפקודים בולטים:
מטה קוגניציה
בין אישי
תוך אישי
כישורים אלו אינם מגדריים אך הם מאפיינים מנהיגות ״נשית״ אמפטית, מכילה את האחר, בעלת ראיית מכלול אינטגרטיבית, אמיצה אך עם זאת ענווה. מוכרות נשים מנהיגות אשר אין להם ייחוד זה ומנהיגים גברים בעלי מאפיינים ייחודיים אלו. 
דוגמה למנהיג גבר בעל מאפייני מנהיגות נשית על-פי מודל מב"ת הוא הדאלי לאמה: טֵנְזִין גְיָאטְסו, והוא הדאלי לאמה הארבעה-עשר והנוכחי. הוא מוביל עם שלם, מכהן כמנהיגה הרוחני של טיבט. כבן 80 כמעט, טנזין ממשיך את פעילותיו הנרחבות בעולם,
בנאומו למען שלום עולמי אמר כי רק גישה אנושית תביא לשלום עולמי, וכי "חמלה היא עמוד התווך לשלום עולמי", טנזין גם טוען כי המשבר העולמי הוא למעשה משבר מוסרי, והפתרון המבוסס אך ורק על ערכים הומניטריים, כי היום אנחנו כל כך תלויים זה בזה, כל כך מחוברים באופן הדוק אחד עם השני, כי ללא תחושת האחריות אוניברסלית, תחושה של אחווה אוניברסלית, אהבה, הבנה ואמונה שאנחנו באמת חלק ממשפחה אנושית אחת גדולה, אנחנו לא יכולים להתגבר על הסכנות של קיומנו, ולהביא שלום ואושר. הדאלי לאמה ניחן במנהיגות ״נשית״ המשלבת ראיית-על כוללת, אינטראקציה בין אישית גבוהה ומודעות עצמית מפותחת. 
מודל מב"ת משלב בו זמנית את היכולת המטה-קוגניטיבית עם הכישורים הבינאישיים והמודעות התוך אישית.
במרכז הפסג"ה בבת-ים מתקיים תהליך הכשרה על-פי המודל המכיל תפישה כוללת של כל רכיבי המב"ת, רפלקציה עצמית ביחס למודל, לימוד כישורי אינטגרציה דרך מודל גשר אמ"י, שיפור היכולות הבינאישיות דרך מודל ״מנחים ביחסים״, שישה סוגי אסרטיביות לחמלה, וכלי מיינדפולנס לשיפור המודעות העצמית.
ההכשרה בנויה על סיורים סביב דמויות מנהיגות "נשיות" ומפגשים עם דמויות מובילות. תוך כדי ההכשרה מתבצע תהליך למידה אישי על פי המודל וכישוריו, הוא מיושם דרך הובלת תהליך ארגוני, ונכתבת תורת מב"ת ליצירת קהילת מב"ת לומדת.
ליבו של המודל הוא הובלת צוות, וארגון על-פי עקרונותיו: ראייה הוליסטית, רגישות ואכפתיות לאחר, הקפדה על איכות היחסים בין האנשים, תוך מודעות עצמית גבוהה המאפשרת חשיבה ביקורתית אמיצה וענווה.

מודל מב"ת למנהיגות נשית, נהגה על-ידי ניר גולן, מומחה לחינוך ומנהיגות. ייחודו של המודל הוא בחיבור בין הפרקטיקה והתיאוריה. מודל מב"ת נבנה והתגבש לצורתו הנוכחית במערכת החינוך, בשיתוף פעולה עם צוות מרכז פסג"ה בת-ים. בצוות ההיגוי היו שותפות: עינת רום- מפקחת על הפיתוח המקצועי מחוז תל אביב, חנה הררי- מנהלת פסג"ה בת-ים, וטלי לוי- סגנית מנהלת פסג"ה בת-ים.



תגובה 1:

  1. מסכימה כי למנהיגות נשית מאפיינים משלה, בטוחה כי הקורס בפסג"ה בת ים יהיה מרתק ויועיל לסגני וסגניות המנהלים והמנהלות בהתנהלותם/ן היומיומית.

    השבמחק