יום רביעי, 11 בינואר 2017

מודל אמ"י Self-dobeing


מודל אמ"י הוא מודל ניהולי חדשני המשלב שלושה מעגלים: אינטגרטור, מחדש ויועץ מומחה.
המנהל כאינטגרטור מבצע בו-זמנית חיבור של כל הנקודות בראיית-על.
כמחדש הוא מזהה מופעי חדשנות בסביבתו ומפיץ אותם, וכך נתפש כיועץ מומחה בעיני הסובבים והשותפים.


מנהל יכול להימצא תמיד בשני מצבים במהלך חייו: Doing ו-Being. הוא נע ממצב אחד למשנהו בהתאם לסגנון ואורח חייו כמנהל. זיהוי המצבים בשלבים השונים של חייו, הכרחי להובלת תהליך הלמידה. מודל אמ"י משלב בין  Doing ו-Being  למונח אחד משותף: Dobeing, משמעותו היא מימוש ההוויה המקצועית של המנהל.
להיות במצב של Doing משמעו להיות במצב של עשייה: לנקוט בפעולה כלשהי בצורה יזומה. במצב זה המנהל מבצע פעולה מסוימת בכדי להשיג מטרה כלשהי. זהו מצב בו נקודת המבט פונה החוצה. המצב מחייב אותו לאינטראקציה עם הסביבה ואנשים אחרים בכדי להגשים את רצונו. הוא מזיז את המוקד שלו מעצמו אל הסביבה שבה הוא נמצא ולגורמים חיצוניים.
מצב זה יותר קשור לעתיד (שהרי המנהל רוצה לגרום למשהו לקרות שכרגע עוד לא קיים) והוא מונע על ידי חשיבה מעשית המתורגמת להתנהגויות.
מצב הBeing הוא מצב בו עוצר המנהל ושוהה בהווייתו. העצירה מאפשרת לו להגדיר לעצמו את זהותו, ערכיו, חזונו ותפקידו בארגון. הוא מודע למחשבותיו, תחושותיו ורגשותיו. מצב זה מאפשר לו לראות  דברים מנקודות מבט חדשות. הוא מתמקד בהווה, מה שמאפשר לבנות תובנות חדשות על נושאים בארגון שאולי לא שם אליהם לב בשלב הDoing. הBeing נותן לו זמן, לעומת Doing שלוקח לנו זמן.
מודל אמ"י עוזר למנהל לבדוק את הBeing שלו בעזרת סדרת השאלות הבאה:
·        האם אני מבצע את 3 המעגלים בכלל ובו-זמנית?
·        איזה מעגל מבוצע יותר ובתדירות גבוהה יותר?
·        כיצד המודל עוזר לי להיות יותר יוזם ופחות מגיב?
·        מה עלי לעשות כדי לבצע אינטגרציה טוב יותר?
·        האם אני מחדש בעצמי או מזהה יוזמות של אחרים ומפיצן?
·        מי רואה בי יועץ מומחה ובאילו עולמות תוכן?
·        להיכן אני רוצה להתקדם בעזרת המודל למימוש ההוויה המקצועית הניהולית שלי?
·        אילו משגרות ניהול שאותן אני מקיים היום, שייכות לאיזה מעגל?
·        היכן ממוקם האתגר הניהולי העיקרי שלי היום?

לב ליבו של מודל אמ"י הוא בנקודת המפגש המשותפת לכל המעגלים. אזור זה נקרא אזור מימוש ההוויה העצמית הניהולית Self-dobeing. אזור זה מתעסק בחיבור בין ה-Doing ל-Being ולכן נקרא הSelf-dobeing. מודל אמ"י עוזר למנהל לעצור ולחשוב על הפעולות שלו. הוא יכול למצוא דרכים לשפר אותן, ולהפוך אותן ליותר אפקטיביות. העצירה וההתבוננות מאפשרות למנהל גם לזהות את המשימות החשובות באמת, ובהתאם לרכז את האנרגיה במקומות הנכונים.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה