יום שני, 13 ביוני 2016

ARAVA model 1

מודל ערב"ה ARAVA למנהיגות נשית ענווה אמיצה

שאלת ייחודה של המנהיגות הנשית עלה שוב לכותרות בעקבות מסע הבחירות הנוכחי של הילרי קלינטון לנשיאות, ותפקודה הנוכחי של הקנצלרית אנגלה מרקל, לאור המשבר באירופה. כיום אין בנמצא מודל שלם, המצליח לייחד מנהיגות זו.
ניר גולן, מומחה לחינוך ומנהיגות, החוקר את הנושא כעשור, מציע את מודל ערב״ה המדייק בארבע תכונות את ייחודה של המנהיגות הנשית. תכונות אלו הן ״טבעיות״ יותר אצל נשים ולכן באות לידי ביטוי בעוצמות גבוהות יותר בסגנון המנהיגות הנשי.

למנהיגה ישנם ארבעה מאפיינים על-פי מודל ערב"ה המהווים יתרון על פני מנהיג גברי, ומסייעים לה להפוך את החזון להרגל Habitual Vision:    
1.    ענווה אמיצה
2.    ראייה רחבה אמפטית
3.    בגובה העיניים
4.    הומנית

פירוט:
ענווה אמיצה
מנהיגה צנועה וענווה המסתפקת במועט לכל אורך דרכה, אינה רודפת שררה וכבוד אלא ענווה ומקצוענית. אומץ הלב הוא היכולת שלה לעמוד מול לחץ חברתי ואינטרסים פוליטיים או אחרים, תוך הגנה על המטרות ההומניות של תפקידה. היא מומחית בהתמודדות הוגנת ואסרטיבית במצבי תחרות וקונפליקטים. היא מתגברת על פחדיה האישיים והמכשולים הסובבים אותה בדבקות ובשיקול דעת, מאמינה בצדקת דרכה והולכת אתה בצורה שקולה ומציאותית עד הסוף. היא אינה מוותרת לעצמה ולסובבים אותה, לא מפחדת להביע את דעותיה. בעלת יכולת להוביל מעשים לטובת הציבור גם בניגוד לדעת הרוב והפחד מכישלון. 

למנהיגה על-פי מודל ערב״ה צריכה להיות היכולת להפוך את החזון להרגלHabitual Vision: תכנית פעולה המתרגמת את החזון להתנהגויות מצופות ממנה ומהציבור. התנהגויות אלו אמורות להפוך להרגל, שגרה, נורמה, וליצור תרבות ומציאות חדשה וטובה יותר. חזון אשר אינו הופך להרגל נשאר רק חזון.
מכיוון שהיא ענווה היא מזהה ביתר קלות מתי עליה לסיים את תפקידה. תפקיד המנהיגה הוא זמני: מכיוון שצורכי הציבור משתנים, והמציאות משתנה. ברגע שכישורי המנהיגה ו/או השקפתה, אינם נותנים יותר מענה או שאינם רלוונטיים יותר, על המנהיגה לפרוש מתפקידה. המודעות הגבוהה שלה לנושא מסייעת לה בקבלת ההחלטות לגבי פרישתה מתפקידה בגלל חוסר הרלוונטיות שלה. 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה