יום שבת, 10 בדצמבר 2016

Angela Merkel as Compassionate Feminine Leader

אנגלה מרקל כמנהיגה נשית מבוססת חמלה

בעקבות האירועים האחרונים עימם מתמודדת גרמניה, אנגלה מרקל דחתה את הביקורת כלפיה והתעקשה כי היא פעלה נכון שאפשרה כניסת מהגרים ופליטים למדינה. הדבר הראשון לו זקוק מנהיג הוא חזון: חזון הבנוי כדי לפתור בעיות בצורה חדשנית. מנהיגות נשים נוטות לחמלה יותר מאשר מנהיגים גברים, ולכן החזון שלהן מבוסס חמלה. מנהיגה אישה גברים. תקשיב יותר למצוקות הסובבים אותה, תביע דאגה וחמלה לאורך כל תקופת כהונתה. במחקר בנושאי כלכלה וחברה רואים כי מנהיגות נשים תומכות יותר בגישה סוציאליסטית ושוויונית. בנושאי ביטחון הן מייחסות חשיבות רבה יותר לערך השלום ומעדיפות להימנע מתקיפה.
מודל מב״ת עומד מול שלושה תפקודים בהם מובילה המנהיגה הנשית: 
מטה-קוגניציה: ראיית-על כוללת
בין-אישי: אמפתיה וחמלה
תוך-אישי: ענווה ומודעות עצמית
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל  דחתה את התנגדויות כלפי מדיניות "הדלת הפתוחה", והתעקשה על כך שהיא פעלה נכון כשאפשרה למאות אלפי מהגרים ופליטים להגיע לגרמניה בקיץ שעבר. כמו כן, היא ציינה כי היא לא חשה אשמה על שורת ההתקפות האלימות שאירעו בשבועות האחרונים בגרמניה. "אם לא היינו פועלים בצורה הומניטרית, ההשלכות היו גרועות יותר", ציינה הקנצלרית והוסיפה: "התוקפים רצו לערער את תחושת הקהילתיות והפתיחות שלנו ורצוננו לעזור לאנשים במצוקה".
היכולת להביע רגשות היא תכונה מיוחדת של נשים. על-פי רוב גברים מביעים את רגשותיהם בצורה פחות ישירה, פחות פתוחה מנשים. מחקרים פסיכולוגיים מדווחים שגברים "מפנימים" את תחושותיהם. לגברים יש יכולת מופלאה לרסן את רגשותיהם. יכולת זאת יתכן ונובעת בחלקה מהדרך שבה מגדלים ילדים. מחקרים מראים שבגיל עשר בני שני המינים מביעים אותה כמות כעס, אבל כשהבנים מתבגרים ורמות הטסטוסטרון שלהם עולות, הם נמנעים מלבטא רגשות צער, יגון, בדידות, חרדה, אשמה ועלבון. ביטוי רגשות זה הוא הכרחי בתהליך החמלה. הוא חלק מהמנגנון.

עקרונות מנהיגות נשית מבוססת חמלה:
·        המנהיגה החומלת מפתחת מודעות לרגשות האחר, ואולי אף מזדהה עימם. היא מייצרת התנהגות או פתרון כדי להוציא את האחר ממצוקתו. "אם לא היינו פועלים בצורה הומניטרית, ההשלכות היו גרועות יותר", ציינה הקנצלרית.
·        כדי להיות שותפה רגשית יש צורך קודם כל במודעות עצמית גבוהה, ביכולת הקשבה והכלה, ביכולת ניתוח וזיהוי וביכולת המשגה.
·        החמלה מכילה בתוכה את המודעות לרגשות האחר אך אינה נשארת שם. היא אינה מחייבת אמפתיה או הזדהות. היא כן מחייבת חיבור לרגשות האחר או ברובד אינטלקטואלי או ברובד רוחני יותר. הקנצלרית ציינה: "התוקפים רצו לערער את תחושת הקהילתיות והפתיחות שלנו ורצוננו לעזור לאנשים במצוקה".
·        המנהיגה מפתחת את היכולת לזהות ולדייק את צורך האחר ולתת לו מענה. חמלה כשותפות רגשית שמה במרכז את פתרון הבעיות, את זיהוי הצורך ומתן המענה. מרקל הציגה תכנית שעשויה להגביר את הביטחון בגרמניה. התכנית תכלול משרד טכנולוגיית מידע שירכז את פענוח התקשורת באינטרנט, גידול בכוח האדם בסוכנויות המודיעין של גרמניה, מרשם לאומי שמטרתו לפקח על אנשים שנכנסים ועוזבים את המדינה, הצבת רף נמוך יותר עבור גירוש מבקשי מקלט שמפרים את החוק, תרגילים משותפים של המשטרה ומערכת שתתריע על הקצנה בקרב הפליטים. 
·        המנהיגה בונה בשיתוף צוות מוביל את החזון האמור לתת מענה לצורך או לפתרון הבעיה. מרקל הדגישה כי גבולות גרמניה יישארו פתוחים למבקשי מקלט והודתה כי המדינה האסלאמית (דאע"ש) ניצלה למטרותיה את זרם הפליטים.
·        המנהיגה מובילה את הצוות ואת הסובבים אותה דרך הקשבה, דאגה וחמלה. "בדאע"ש ניצלו את משבר הפליטים בשביל להבריח טרוריסטים לאירופה, כפי שקרה בצרפת", אמרה מרקל. "אנחנו צריכים לבדוק את כל הדרכים שהם משתמשים בהם. ביטחון הפנים והחוץ במדינה כבר לא יכול להבחין בדרכים השונות ולמרבה הצער, עלינו לקבל את העובדה שלוחמים אסלאמיים רבים מאירופה עברו לסוריה".
מונהגים רבים יותר מחפשים כיום את היחס האישי המסורתי מהמנהיגה שלהם. הם מצפים כי המנהיגה תקשיב יותר למצוקותיהם, תביע דאגה וחמלה.
חמלה היא תנאי הכרחי להיות מנהיגה נשית המהווה דוגמה אישית.
חמלה מבוססת אמפתיה: הזדהות ואהבה של האחר כאילו הוא אני, בחמלה אין שום היגיון או בחירה. זהו רגש ספונטני של התאחדות עם רגש האחר בכדי לעזור, לעשות משהו אקטיבי, ולשים אותו במרכז, לפני, לעשות משהו בשביל האחר בלי לחשוב על עצמי. להיות שם בשביל האחר, בצורה מוחלטת, תוך כמעט ביטול עצמי. "לא אמרתי שזה יהיה קל", אמרה מרקל, "אמרתי את זה אז ואני אגיד את זה שוב, נוכל להסתדר עם המשימה ההיסטורית הזו בדיוק כמו שהסתדרנו עד עכשיו. מדובר במבחן חשוב בתקופת הגלובליזציה. גרמניה היא מדינה חזקה", הוסיפה.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה