יום שבת, 10 בדצמבר 2016

Compassion Based Feminine Leadership

מנהיגות נשית מבוססת חמלה

הדבר הראשון לו זקוק מנהיג הוא חזון: חזון הבנוי כדי לפתור בעיות בצורה חדשנית. מנהיגות נשים נוטות יותר לחמלה מאשר מנהיגים גברים, ולכן החזון שלהן מבוסס חמלה
Compassionate vision or Compassion Based Vision (CBV) יותר מאשר חזונם של מנהיגים גברים. המנהיגה הנשית תקשיב יותר למצוקות הסובבים אותה, תביע דאגה וחמלה לאורך כל תקופת כהונתה.
במחקר בנושאי כלכלה וחברה רואים כי מנהיגות נשים תומכות יותר בגישה סוציאליסטית ושוויונית. בנושאי ביטחון הן מייחסות חשיבות רבה יותר לערך השלום ומעדיפות להימנע מתקיפה. מודל מב״ת עומד מול שלושה תפקודים בהם מובילה המנהיגה הנשית: 
מטה-קוגניציה: ראיית-על כוללת
בין-אישי: אמפתיה וחמלה
תוך-אישי: ענווה ומודעות עצמית

מטה-קוגניציה- ראיה רשתית:
תפישה וראייה כוללת, אינטגרטיבית.
יכולת בין-אישית: 
יכולת הכלה, אמפתיה וחמלה.
  מקיימת תקשורת בין אישית גבוהה.
  רכישה וקשובה יותר לצורכי הסובבים אותה.
  בונה חזון מבוסס צורך האחר.
  מסוגלת לוותר ומתחשבת בזולת.
  מאפשרת לכל חבר בצוות לבוא לידי ביטוי.
  משתתפת בביצוע מטלות ותורמת לתוצר הצוותי.
  מגלה פתיחות וסובלנות לדעות ורעיונות מקשיבה ונותנת משוב מכבד ומקדם.
  מנהלת שיח מכבד ומקדם.
  משתמשת בשיח ליצירת הסכמות, להחלפת דעות/ביצוע משימה/על פי הצורך.
יכולת תוך-אישית: 
מודעות עצמית וענווה אמיצה.

"וַתֵּרֶד בַּת-פַּרְעֹה לִרְחֹץ עַל-הַיְאֹר, וְנַעֲרֹתֶיהָ הֹלְכֹת עַל-יַד הַיְאֹר; וַתֵּרֶא אֶת-הַתֵּבָה בְּתוֹךְ הַסּוּף, וַתִּשְׁלַח אֶת-אֲמָתָהּ וַתִּקָּחֶהָ. וַתִּפְתַּח וַתִּרְאֵהוּ אֶת-הַיֶּלֶד וְהִנֵּה-נַעַר בֹּכֶה וַתַּחְמֹל עָלָיו וַתֹּאמֶר מִיַּלְדֵי הָעִבְרִים זֶה." (שמות, פרק ב, פס' ה-י)
אחד המפתחות להבנת התנהגותה של בת פרעה הוא הפועל "וַתַּחְמֹל" שבו מתאר הכתוב את יחסה לילד הבוכה. מהי חמלה? איזו עמדה נפשית דורשת החמלה?
חמלה היא שותפות רגשית: Compassion. מסתבר שלחמול היא תכונה הבאה ביתר קלות אצל נשים. למנהיגה נשית סיכוי גדול יותר לבנות את החזון אשר היא מובילה כמנהיגה על בסיס אותה חמלה. המילה חמלה Compassion מורכבת משתי מילים;
Com: עם מישהו- מקורה בלטינית com או cum
Passion: לסבול- פאסכיון páschein ביוונית.
עם הזמן המילה passion קיבלה משמעות כוללת יותר של רגש, תשוקה.
חשוב להבחין בין שלושה מונחים בהקשר: סימפתיה, אמפתיה וחמלה.
· סימפתיה שמה במרכז את המודעות לרגשות האחר
· אמפתיה שמה במרכז את חווית רגשות האחר
· חמלה שמה במרכז את העשייה בעקבות רגשות האחר
המילה Compassion הוצגה על ידי בודהה, כיכולת לשים את טוב הלב במקום בו נמצא הכאב של האחר, ובכך לנתץ ולהשמיד את כאבו של האחר. החמלה מחבקת את המצוקה של האחר ומגוננת בצורה זו מפניה. לחמול זו היכולת לראות את צערו של האחר תוך שימוש בטוב לב. היכולת להביע רגשות היא תכונה מיוחדת של נשים. על-פי רוב גברים מביעים את רגשותיהם בצורה פחות ישירה, פחות פתוחה מנשים. מחקרים פסיכולוגיים מדווחים שגברים "מפנימים" את תחושותיהם. לגברים יש יכולת מופלאה לרסן את רגשותיהם. יכולת זאת יתכן ונובעת בחלקה מהדרך שבה מגדלים ילדים. מחקרים מראים שבגיל עשר בני שני המינים מביעים אותה כמות כעס, אבל כשהבנים מתבגרים ורמות הטסטוסטרון שלהם עולות, הם נמנעים מלבטא רגשות צער, יגון, בדידות, חרדה, אשמה ועלבון. ביטוי רגשות זה הוא הכרחי בתהליך החמלה. הוא חלק מהמנגנון.

שלושה שלבים לתהליך החמלה:
א. הבנה אמפתית של מצבו של האחר.
ב. תחושת סבל דומה לזו שעובר האחר.
ג. שינוי בעמדתו של החומל- מעמידה ניטרלית להירתמות לפעולה.
פירוט השלבים:
א. הבנה אמפתית של מצבו של האחר.
הפסוק פותח בפעולותיה של בת פרעה: "תִּפְתַּח וַתִּרְאֵהו" וממשיך לתיאור בכיו של הילד "וְהִנֵּה-נַעַר בֹּכֶה" בכיו, בשל היותו נטוש ובודד, בשל חוסר האונים שלו, ואולי גם בשל הרעב שמתחיל להציק לו.
ב. תחושת סבל דומה לזו שעובר האחר.  
אלו מעוררים בליבה של בת פרעה את אותה הזדהות שבלעדיה לא מתרחשת פעולת החמלה. היא שומעת בבכיו את בכייה שלה, היא חשה בסבלו את סבלה שלה ואז -"וַתַּחְמֹל עָלָיו." וחמלה זו כה עמוקה, עד שהיא הופכת את הילד הזר להיות בשר מבשרה "וַיְהִי-לָהּ לְבֵן".
ג. שינוי בעמדתו של החומל- מעמידה ניטראלית להירתמות לפעולה.
"וַתֹּאמֶר מִיַּלְדֵי הָעִבְרִים זֶה" היא אינה מטשטשת את ההבחנה בינה לבינו. היותה בתו של פרעה לא חוסמת את יכולתה לחוש את ה"אחר" הרחוק כל כך מעולמה שלה. קודם לכל היא אישה המסוגלת להזדהות עם מצוקתו של תינוק נטוש, אישה הקשובה לסבלו של ילד שזקוק לחום והגנה כמוה, ורק אחר היא בת פרעה המצרית.

אצל נשים התפתחו אבולוציונית ההבעה הרגשית והיכולת לחמול. אצל נשים קיימת התנהגות המוכרת בשם "התאמה ריגשית"- היכולת להכיר בתחושותיו של התינוק, לאשר חיצונית את הרגשתו תוך "חיקוי" התנהגותו, והתאמת מצב הרוח של האם לזה של תינוקה. אמהות אשרת הפגינו "התאמה ריגשית" גבוהה יותר, גידלו ילדים מאוזנים יותר. הילדים הללו חיו יותר מאחרים- ובהדרגה, באמצעות הברירה הטבעית, ניתנה עדיפות לנשים בעלות יכולת טובה יותר להביע עצב, צער, אמפתיה, חמלה ורגשות טיפוח אחרים.
יתרון גנטי-אבולוציוני-תרבותי זה מהווה בסיס איתן למנהיגה הנשית לעצב לעצמה חזון מבוסס חמלה לפתרון בעיות, או מתן מענה לצורך או למצוקות הסובבים אותה. היא מוערכת יותר על-ידי הסובבים אותה, ולכן הובלתם קלה יותר.
מונהגים רבים יותר מחפשים כיום את היחס האישי המסורתי מהמנהיגה שלהם. הם מצפים כי המנהיגה תקשיב יותר למצוקותיהם, תביע דאגה וחמלה.


עקרונות מנהיגות נשית מבוססת חמלה:
         המנהיגה מפתחת מודעות לרגשות האחר, ואולי אף מזדהה עימם. היא מייצרת התנהגות או פתרון כדי להוציא את האחר ממצוקתו.
         כדי להיות שותפה רגשית יש צורך קודם כל במודעות עצמית גבוהה, ביכולת הקשבה והכלה, ביכולת ניתוח וזיהוי וביכולת המשגה.
         החמלה מכילה בתוכה את המודעות לרגשות האחר אך אינה נשארת שם. היא אינה מחייבת אמפטיה או הזדהות. היא כן מחייבת חיבור לרגשות האחר או ברובד אינטלקטואלי או ברובד רוחני יותר.
         המנהיגה מפתחת את היכולת לזהות ולדייק את צורך האחר ולתת לו מענה. חמלה כשותפות רגשית שמה במרכז את פתרון הבעיות, את זיהוי הצורך ומתן המענה.
         המנהיגה בונה בשיתוף צוות מוביל את החזון האמור לתת מענה לצורך או לפתרון הבעיה.
         המנהיגה מובילה את הצוות ואת הסובבים אותה דרך הקשבה, דאגה וחמלה.
חמלה היא תנאי הכרחי להיות מנהיגה נשית המהווה דוגמא אישית.
חמלה היא מעבר ל״אהבת את רעך כמוך״, במצווה זו מוגדרת אמפטיה: הזדהות ואהבה של האחר כאילו הוא אני, בחמלה אין שום היגיון או בחירה. זהו רגש ספונטני של התאחדות עם רגש האחר בכדי לעזור, לעשות משהו אקטיבי, ולשים אותו במרכז, לפני, לעשות משהו בשביל האחר בלי לחשוב על עצמי. להיות שם בשביל האחר, בצורה מוחלטת, תוך כמעט ביטול עצמי.


תגובה 1:

  1. בחינת מנהיגות מהיבט של חמלה הינו חדש לי יחסית . למרות הייחוס של תכונת הרחמים למנהיגות יש מנהיגים רבים בעלי תכונה זו ואני מקווה שירבו כאלה.

    השבמחק