יום ראשון, 13 בנובמבר 2016

Feminine Synchronous Educational Leadership according to MABAT model

מנהיגות נשית חינוכית סינכרונית על-פי מודל מב"ת


מנהיגות חינוכית סינכרונית: פירוש המילה סינכרוני:-syn עם,-chronos זמן. מנהיגות חינוכית סינכרונית היא מנהיגות חינוכית מתואמת זמן ותקופה. בעקבות המציאות המשתנה באופן מתמיד, על המנהיגה העכשווית להיות מסונכרנת עם המציאות אליה היא אמורה לחנך. מנהיגות חינוכית סינכרונית היא מנהיגות המבוצעת בו-זמנית ומתואמת בזמנים עם השינוי המתרחש בו בעת. מנהיגות חינוכית סינכרונית קשורה למצב בנקודת זמן מסוימת. במרכז הפסג"ה בבת-ים מוקם מרחב למנהיגות נשית חינוכית. מנהיגות נשית חינוכית סינכרונית היא הדור הבא של המנהיגות בעידן הדיגיטלי: ניר גולן, מומחה לחינוך ומנהיגות, פיתח את המודל החדשני, העתידי והמתווה דרך ייחודית בעולם החינוך.

מנהיגות נשית חינוכית סינכרונית:
הנטייה הנשית היא להתבונן בבעיות חינוכיות בהקשרן הרחב, להתרכז בסוגיה כולה ולא בחלקיה. נשים שוקלות משתנים מערכתיים חינוכיים רבים יותר, מביאות בחשבון חלופות רבות יותר, שואפות למצוא בררות רבות יותר ומעלות סוגיות חדשות. בעולם החינוך בפרט ובעסקי בכלל, נשים מוסיפות איזון וחידוש, נקודות השקפה מגוונות יותר וקונבנציונאליות פחות. נקודת מבטן של נשים רחבה יותר: הן חושבות חשיבה הקשרית, הוליסטית. מפגינות גמישות מנטלית רבה יותר, מפעילות שיפוט עשיר בדמיון ואינטואיטיבי יותר, ומגלות נטייה רבה יותר לתכנן לטווח הארוך.

ייחודה של מנהיגות נשית חינוכית סינכרונית:
לנשים יש כישורים מנטליים: כישרון למילים; היכולת לפענח תנוחות גוף, הבעות פנים, אמפתיה, חוש מגע, טעם, ריח ושמיעה. כישורים אלו הם בסיס לתמיכה מקצועית ומדויקת יותר בלומד, במלמד ותהליך הלמידה בכלל. ייחודה הנוסף הוא הסבלנות, העשייה בה בעת של דברים שונים והיכולת לחשוב עליהם תוך-כדי. בהובלת מערכת חינוך מורכבת, לנשים יש יתרון מובהק דרך נקודת מבט הקשרית רחבה: תכנון לטווח ארוך של תכניות עבודה, קשירת קשרים בעבודת צוות ההנהלה ובחדר מורים, הובלת משא ומתן, טיפול באחרים, שיתוף פעולה, וניהול צוותים שוויוניים. נשים נוטות לאסוף נתונים רבים יותר הקשורים לנושא החינוכי והניהולי שעל הפרק ולקשר מהר יותר בין הפרטים הללו. כשנשים מקבלות החלטה הן שוקלות משתנים רבים יותר, מביאות בחשבון אפשרויות והשלכות רבות יותר, נזכרות בנקודות השקפה רבות יותר ורואות דרכים רבות יותר להמשיך. הן משלבות, מכלילות ועושות סינתזה. מגלות סובלנות רבה יותר כלפי נתונים דו-משמעיים. רואות גורמים רבים יותר המעורבים בכל סוגיה.

מנהיגות נשית על-פי מודל מב״ת MABAT היא מנהיגות הוליסטית, בין ותוך אישית. למנהיגה הנשית 3 תפקודים בולטים:

מטה קוגניציה
בין אישי
תוך אישי

כישורים אלו אינם מגדריים אך הם מאפיינים מנהיגות ״נשית״ אמפאטית, מכילה את האחר, בעלת ראיית מכלול אינטגרטיבית, אמיצה אך עם זאת ענווה. גברים נוטים להיעזר בחשיבתם בעקרונות, הם נצמדים לכללים כי ההקשר פחות חשוב ומשמעותי מבחינתם. נשים מקבלות בקלות יוצאים מן הכלל משום שהן יכולות לראות קשת רחבה יותר של חלופות. החוש האינטואיטיבי התגבש אצל נשים אבולוציונית בזכות הצורך של נשים קדמוניות לפענח את הצרכים של צאצאיהן לפי התפתחות היכולת הלשונית. לנשים יש נטייה לחשוב לטווח ארוך כי התהליך המנטלי שוכן בקליפת המוח הקדמית.

כפיס המוח מורכב ממאתיים מיליון סיבים המקשרים בין שני חצאי המוח מהמצח לחלקו האחורי של הראש. לפחות חלק אחד בכפיס המוח עבה מעט יותר אצל נשים. גשר רקמתי שני המגשר בין אונות המוח הוא הצרור הקדמי, שאצל נשים הוא רחב ב-12 אחוזים לעומת גברים. גשרים אלו מאפשרים תקשורת רבה יותר בין שתי אונות המוח. תקשורת זו משפרת את היכולת לאסוף ולנתח מידע מגוון יותר- היבט המאפיין חשיבת-רשת. מוכרות מנהיגות נשים אשר אין להם ייחוד זה ומנהיגים גברים בעלי מאפיינים ייחודיים אלו. נשים נוטות לחשוב ברשתות של גורמים הקשורים ביניהם. נשים יכולות לאסוף, לקלוט, ולשקול טווח רחב של נתונים, לבנות מערכת יחסי גומלין סבוכה ומורכבת בין מקבצי רעיונות, לדמיין התפתחויות עסקיות בלתי צפויות; להתמודד עם נתונים דו-משמעיים; להיעזר באינטואיציה כדי לנקוט פעולות הולמות במצבים מורכבים לא מובנים; לתכנן אסטרטגיות בכיוונים מרובים; לתכנן תכניות מורכבות וארוכות טווח, לחזות מגוון רחב של השלכות, לצפות שינויים מהירים בלתי צפויים; להכין חלופות למקרה חירום, לקבוע יעדים עסקיים בתוך הקשרם החברתי הרחב יותר; לחשוב חשיבה מערכתית; לשמור על גמישות מנטלית.

ייחודה של המנהיגה הנשית החינוכית סינכרונית
·        בונה את החזון החינוכי שלה בהתאמה ובשילוב ראייה גלובלית סינכרונית עם יצירתיות ופתרון בעיות.
·        מובילה את התלמידים כצוות (קהילה מקצועית לומדת), תוך הקפדה על תקשורת בינאישית, יוזמה ואומץ.
·        משלבת בין הראייה הסינכרונית הגלובלית ותפיסתה כחלק מתהליך הלמידה.
·        משלבת ראיית-על כוללת, אינטראקציה בין אישית גבוהה ומודעות עצמית מפותחת

7 כישורים למנהיגה נשית חינוכית סינכרונית:

1.    בעלת תודעה דיגיטלית- בעלת שליטה בכל המדיות הדיגיטליות, הרשתות החברתיות והפלטפורמות השונות. משתמשת בצורה מושכלת בכל הכלים הדיגיטליים להוראה ולהובלה. תופשת את המדיה כמסר ומשתמשת במדיה המתאימה לבניית החזון החינוכי שלה ולהפצתו.

2.    מובילה דרך שיתוף פעולה- מחלקת תפקידים בכיתה, בעלת מיומנויות עבודת צוות. מקפידה על הדדיות (reciprocity) והנעת אנשים בכיתה. המורה כמנהיגה נשית חינוכית סינכרונית מובילה בזכות הכריזמה האישית שלה וראייתה כשותפה וחלק מצוות.

3.    בעלת כישורי תקשורת- מודעת לכוחה של תקשורת ההמונים. מיומנת בניסוח מסר, תקשורת בינאישית גלובלית, טכניקות שכנוע, טיפול בהתנגדויות, גישור והתמודדות עם קונפליקטים. משתמשת בכל הכלים הדיגיטליים לתקשור מסריה, וברשתות החברתיות השונות להובלת תלמידיה.

4.    בעלת תודעה גלובלית- רואה תהליכים חוצים עולם, מזהה מגמות גלובליות, מבינה את המורכבות הבין-תרבותית ובעלת יכולת עבודה בסביבה גלובלית (פערי זמן, ניהול מרחוק, שונות תרבותית: סבלנות וסובלנות).

5.    מומחית בפתרון בעיות- בקיאה במיומנויות תחקיר,PDCA,  בעלת חשיבה מונעת ויוזמת, פנומנולוגיה. על המורה כמנהיגה נשית חינוכית סינכרונית להוביל תהליכי למידה והפקת לקחים אונליין בראייה גלובלית, רק כך תוכל לבצע את ההתאמה/ הסנכרון למצב הקיים.

6.    יצירתית- בעלת חשיבה אינטגרטיבית מקורית ייחודית ללא גבולות, מלווה באומץ רב ללכת בשונה ובניגוד לפחדיה האישיים ולדעות מסביבה. מורה שיוצרת משהו ביוזמתה ובכוונה תחילה. היצירתיות כרוכה בהפעלת הדמיון. היצירתיות היא יישום של הדמיון: החזון. מוציאה רעיונות חדשים מן הכוח אל הפועל. החדשנות היא יישום של היצירתיות

7.    בעלת מחשבה ביקורתית- מטילה ספק בכל נתון או דעה למטרת למידה וחדשנות. מובילה בצורה זו חדשנות: הפקת דבר מה חדש, או משפר, או שני הדברים גם יחד מכל מצב נתון.

·        דרך החדשנות היא מביאה תועלת גלובלית.

מודל מב״ת משלב בו זמנית את היכולת המטה-קוגניטיבית עם הכישורים הבינאישיים והמודעות התוך אישית. המורה כמנהיגה נשית חינוכית סינכרונית היא מנהיגה בראייה גלובלית: מנהיגה חינוכית בראייה גלובלית. מנהיגות נשית חינוכית סינכרונית דוגלת בחינוך והוראה בראייה ואחריות גלובלית מלווה בענווה ואומץ, לכן על כל מנהיגה חינוכית סינכרונית להוביל במקביל להוראה המקומית לפחות תהליך אחד בצורה גלובלית: פרויקט חוצה עולם המחייב אותה לשתף פעולה עם מורים אחרים ולקחת אחריות על אזורים אחרים בעולם.

מודל מב"ת למנהיגות נשית, נהגה על-ידי ניר גולן, מומחה לחינוך ומנהיגות. ייחודו של המודל הוא בחיבור בין הפרקטיקה והתיאוריה. מודל מב"ת נבנה והתגבש לצורתו הנוכחית במערכת החינוך, בשיתוף פעולה עם צוות מרכז פסג"ה בת-ים. בצוות ההיגוי היו שותפות: עינת רום- מפקחת על הפיתוח המקצועי מחוז תל אביב, חנה הררי- מנהלת פסג"ה בת-ים, וטלי לוי- סגנית מנהלת פסג"ה בת-ים.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה