יום שני, 10 באפריל 2017

TheMalchutha: Gola Mire a Feminine Leadership Role model 3


גולה מירה מנהיגה דמלכות"ה: מודל למנהיגות נשית 3


גולה כמנהיגה לפני פרוץ המלחמה
החיבור בין התוך-אישית והמחשבה הרשתית מייצר אצל גולה התמדה בפרטים: דבקות במטרה או במשימה בצורה פרקטית, תוך ירידה לפרטים והתמדה עד לשלמות הביצוע. בסיום מחנה המדריכים הארצי בסוף אוגוסט 1932 בכינוס המועצה הגנו על גולה ודרכה, אך גילוי תקיפות וקשיחות מצד ההנהגה הראשית בוורשה, גרם בסופו של דבר להוצאת גולה מהתנועה. יחד איתה פרשו רבים אחרים למפלגה הקומוניסטית הפולנית (פ.פ.ר) Komunistyczna Partia Polski - KPP.
גולה ואולק מתחילים לעבוד בבית החרושת "קונטאקט" אשר בלבוב. תפקידם להקים תאים מחתרתיים קומוניסטים שבבוא יום הפקודה יוכלו להשבית את המפעל. עם סיום הקמת התאים ב1934 גולה נוסעת לבקר את הוריה באנטוורפן. גם שם ממשיכה גולה בפעילות תעמולתית ומחלקת כרוזים.
לאחר מספר חודשים גולה חוזרת לפולין וממשיכה לעבוד בבית החרושת "קונטאקט",
בשנת 1936 פורצת שביתה בבית החרושת. גולה ואולק ופעילים קומוניסטים אחרים נעצרים. המשפט נערך בפשמישל Przemyśl. גולה וחברותיה מסרבות לקבל עורכי דין, והן מגינות על עצמן. היא נשפטת ל-15 שנות מאסר. מיד עם תחילת המאסר, נאבקות גולה וחברותיה שיכירו בהן כאסירות פוליטיות ולא כאסירות פליליות. גולה וחברותיה פתחו בשביתת רעב. השביתה נמשכה שמונה ימים ורק לכשהתעוררה סכנה מוחשית שהן עלולות לגווע, ודבר השביתה פורסם בעיתונות, הן השיגו את מבוקשן- הכרה בהן כאסירות פוליטיות.
לאחר השביתה העבירו השלטונות את גולה לטארנוב. בטארנוב זכתה גולה ליחס מועדף. היא ארגנה את האסירות לחוגי לימוד ולפעילויות שוטפות. תנאים מועדפים אלו לא האריכו ימים, בסוף 1938 היא מועברת לכלא פורדון, סמוך לגבול עם גרמניה בצפון פולין. הכלא היה מבצר גדול, אפור ומדכא, שרוב אוכלוסייתו אסירות פוליטיות. גם שם נאלצה גולה להלחם על זכויותיה כאסירה פוליטית, כולל הזכות לקבל אורחים שלא מאחורי סורגים.
בפרוץ המלחמה נמלטים הסוהרים והסוהרות של כלא פורדון. גולה ויתר האסירות מנצלות את ההזדמנות, מבקיעות את חומות הכלא ונמלטות שעות מספר לפני שהצבא הגרמני מגיע למקום.

גולה כמנהיגה אישה
ב-1 לספטמבר 1939 לאחר הבריחה, גולה מתחילה לחפש את חברה אולק. הידיעות שבידיה מורות שאולק נמצא בוורשה. לוורשה היא מגיעה במצב גופני ירוד, נקלעת להפגזות הקשות של הגרמנים. לאחר מספר ימים חומקת ומגיעה לביאליסטוק. בביאליסטוק היא פוגשת את אולק, וביחד עם אולק היא עוברת ללבוב.
הסכם ריבנטרופ-מולוטוב משאיר את לבוב תחת הריבונות הרוסית. הרוסים ממנה את גולה לתפקיד בכיר במועצת העיר. גולה ואולק נישאים. גולה משמשת בתפקיד המקשרת בין האחים בארץ בין הוריה. ב-22 ביוני 1941 פולשים הגרמנים לברית המועצות. גולה בהריון מתקדם ואולק מצטרף לצבא האדום ופונה מזרחה.
·        סתיו 1941 נולד יורק. היא מועברת עם בנה לקראקוב. היא אהבה את הילד יותר מאשר את חייה. הייתה אימא במלוא מובן המילה. פעילותה כמנהיגה ומהפכנית לא המיתה בה את רגש האם. יורק מת בתום הנסיעה. גולה שבורה ומיואשת, כותבת להוריה מתוך מודעות תוך-אישית גבוהה: "את הגלויה עכבתי עד עכשיו. יכולתי גם לא לכתוב לכם על כך, אולם זה היה תובע ממני שקרים מכאיבים על הילד. הילד כבה לפתע פתאום באופן בלתי צפוי. זה הדבר הקשה ביותר שעבר עלי בימי חיי."
אצל נשים התפתחו אבולוציונית ההבעה הרגשית והיכולת לחמול. אצל נשים קיימת התנהגות המוכרת בשם "התאמה ריגשית"- היכולת להכיר בתחושותיו של התינוק, לאשר חיצונית את הרגשתו תוך "חיקוי" התנהגותו, והתאמת מצב הרוח של האם לזה של תינוקה. אמהות אשרת הפגינו "התאמה ריגשית" גבוהה יותר, גידלו ילדים מאוזנים יותר. הילדים הללו חיו יותר מאחרים- ובהדרגה, באמצעות הברירה הטבעית, ניתנה עדיפות לנשים בעלות יכולת טובה יותר להביע עצב, צער, אמפתיה, חמלה ורגשות טיפוח אחרים. למרות שגולה לא זכתה לחוות אימהות מלאה, רגש החמלה ליווה אותה כמנהיגה אישה, לאורך כל דרכה. יתרון גנטי-אבולוציוני-תרבותי זה מהווה בסיס איתן למנהיגה הנשית לעצב לעצמה חזון מבוסס חמלה לפתרון בעיות, או מתן מענה לצורך או למצוקות הסובבים אותה. גולה מוערכת יותר על-ידי הסובבים אותה, ולכן הובלתם קלה יותר. המודעות היא הכרתה של מנהיגה נשית בעצם קיומה והווייתה, והתבוננותה במחשבותיה, בתחושותיה וברגשותיה.

גולה כמנהיגה דמלכות"ה במהלך המלחמה
גולה יוצאת לעבודה, תפקידה למיין קופסאות שימורים במחסני הצבא הגרמני. גולה מתחילה לחבל בקופסאות השימורים על-ידי שניקבה אותן במסמר חד. בת דודתה רבקה עורכת הכרה בין גולה, דולק ושימק, שהיו ראשי תנועת "עקיבא". השניים נשבים בקסמה.
לאחר האקציה שמתחוללת בגטו קראקוב ביוני 1942, יוצאת גולה מן הגטו לצד הארי. גולה מארגנת את הסניף הקומוניסטי בקראקוב. היא מקימה בית דפוס להדפסת כרוזים. גולה עוזרת לאנשי "עקיבא" להתגבר על הקשיים במעבר החד מפעילות התואמת תנועת נוער, לפעילות התואמת תנועת מחתרת. מנהיגותה הנשית של גולה מאופיינת בוודאות אינטואיטיבית וגמישות חשיבתית. חשיבה זו הרבה יותר דינאמית, ומסתמכת באופן ניכר על המנהיגה עצמה. כלומר זוהי חשיבה הרבה יותר סובייקטיבית מאשר צורת החשיבה האלגוריתמית שהינה יחסית אובייקטיבית והגיונית. ודאות אינטואיטיבית מגיעה מאותו חלק לא מוגדר ולא ברור בתודעה האנושית, המאפשר לגולה לפעול בדרך יצירתית וחדשנית שהיא לא תמיד מבוססת הגיון צרוף. יש שמשייכים את אותו חלק אינטואיטיבי לנשים דווקא וקוראים לו "אינטואיציה נשית", לכאורה הדרך שבה נשים יודעות את מה שהן יודעות, מבלי הסבר לוגי, אותן "תחושות בטן" מסתוריות שבגינן נשים לכאורה מחוברות לאיזה מאגר מידע עצום וגדול שמאפשר להן "לדעת" דברים גם אינם הגיוניים כלל. נשים ניחנות בהבחנה חדה יותר מגברים. יש להן יכולת להטמיע מהר יותר את כל העובדות הנפרדות שהן אספו ולהגיע למה שנראה כראיית הנולד.
שתי זרועות השפיעו בצורה מכרעת על פעילותה של גולה כמנהיגה:
1.    הארגון הלוחם של הנוער החלוצי שבמרכזו היתה תנועת "עקיבא" והעיתון המחתרתי "החלוץ הלוחם" שהיה כלי ביטויים.
2.    הקבוצה הלוחמת של "השומר הצעיר" ובראשה השיק באומינגר, שפעלה יד ביד עם המחתרת הלוחמת של המפלגה הקומוניסטית הפולנית, תחת השם "איסקרא".
השיק באומינגר הכיר את גולה עוד בהיותו בלבוב ב-1940, בעת שכיהנה שם כחברת מועצת העיר תחת השלטון הסובייטי. היא היוותה עבורו מקור השראה פוליטי.
השיק למד את שיטות ההתארגנות המחתרתית מגולה, שהיתה למודת ניסיון שמאחוריה שנות פעילות קומוניסטית רבה. מנהיגי "החלוץ הלוחם" ראו בה דוגמה ומופת לאישה עדינת נפש, למודת ניסיון ויחד עם זאת לוחמת אמיצה. בשל אישיותה וכל סגולות נפשה נטו להאמין, כי סגולות אלו הן בבואה לערכי מפלגתה. השיק היה המפקד וגולה היתה אחראית על קשרי חוץ.
הקבוצה נוסדה במאי 1942. גולה השקיעה מאמץ מתמיד לשיפור הקבוצה דרך טיוב האינטראקציה הבינאישית בין החברים. בכדי ליצר "צוות משפחתי" דרוש סגנון מנהיגות בינאישי: הובלה דרך יצירת שותפות רגשית ללכידות למחויבות. גולה מניעה דרך תקשורת בינאישית, מכילה, מבוססת הכרות אישית, ריגשית, מייצרת תחושת שייכות באיכות אנושית. "הדבק" המשפחתי המלכד את הקבוצה אינו תלוי משימה ויעדים אלא מבוסס על מערכת יחסים בינאישית. אף אם המשימה תשתנה, מידת מחויבות אנשי הקבוצה אחד לשני תישאר ולעיתים אף תגדל. "צוות משפחתי" הוא צוות עמיד resilience יותר מכל סוג של צוות אחר. בעקבות כך החליטו מנהיגי החלוץ הלוחם על שיתוף פעולה מלא עם פ.פ.ר, שהתברר כעבור זמן קצר כאכזבה, מאחר שלא היה בידם של פעילי פ.פ.ר לסייע ללוחמים היהודים כנדרש. גולה משלבת, מכלילה ועושה סינתזה ואינטגרציה יותר מגברים. בזכות היכולת האמפאתית הגבוהה שלה היא סבלנית וסובלנית יותר כלפי נתונים דו-משמעיים, ורואה בכל סוגיה גורמים מעורבים רבים יותר. למנהיגה חשיבה מערכתית הוליסטית המאפשרת להביט בשלם. המנהיגה רואה יחסי גומלין ולאו דווקא פרטים, היא מזהה מסגרת ודפוסים ולא תמונת מצב רגעית. גולה מצאה בקרקוב סניף מפורק ביותר וניסתה להפעילו ולשקמו מחדש. עובדה זו מסבירה את חוסר היכולת של הסניף להעניק את הסיוע הנדרש, מאחר שהיה בשלבי שיקום. גולה הקימה בסניף בית דפוס להדפסת כרוזים והייתה הרוח החיה בשיקומו מחדש.
השילוב בין תחושת שייכות בינאישית משפחתית, עם כללים ונהלים ברורים, מהווים את ייחודה של המנהיגות הנשית בהובלת צוות או ארגון. בזכות היכולות הבינאישיות של המנהיגה הנשית לאמפתיה והובלת קונפליקטים, נוצרת גמישות, שייכות ואחריות. מעדותן של קשריות: "גולה מירה והרש (השיק) באומינגר הם שהנהיגו אותנו... כמו גיבורים אמיתיים ויתרו על כל הקשרים האישיים... והחלו לארגן את הנוער היהודי... גולה הקסימה את כולנו... הרגשנו כי עם אנשים כאלה כדאי להלחם ולמות."
גולה, בזכות מעמדה ב-פ.פ.ר ובזרוע המבצעית שלה- "הגווארדיה לודובה", דואגת לקבוצתו של באומינגר וסיפקה להם אקדחים ורימונים. גולה כמנהיגה חושבת חשיבה הקשרית, הוליסטית. היא מגלה גמישות מנטאלית רבה יותר, שיפוט עשיר בדמיון והיא אינטואיטיבית יותר תוך תכנון לטווח ארוך. נקודת ההשקפה שלה רחבה יותר, אוספת נתונים רבים יותר הקשורים לנושא תוך כוליות: קישור בין פרטים רבים יותר. בזמן קבלת החלטות היא שוקלת משתנים רבים יותר ורואה דרכים רבות יותר להמשך. הנטייה של גולה היא להתבונן בבעיות בהקשרן הרחב, להתרכז בסוגיה כולה ולא בחלקיה. דבר זה תורם רבות לתכנון ארוך טווח. בזכות גולה, באומינגר ואנשיו זוכים לחופש תנועה בטוח יחסית בשטח העיר קראקוב.

יכולות המנהיגה הנשית של גולה בהתבסס על מחשבה רשתית:
·        לאסוף, לקלוט ולשקול טווח רחב של נתונים
·        לבנות מערכת יחסי גומלין סבוכה ומורכבת בין מקבצי רעיונות
·        לדמיין התפתחויות בלתי צפויות
·        להתמודד עם נתונים דו-משמעיים
·        להיעזר באינטואיציה כדי לנקוט פעולות בהלימה למצבים לא מובנים
·        לתכנן אסטרטגיות בכיוונים מרובים
·        לתכנן תכניות מורכבות וארוכות טווח
·        לחזות מגוון רחב של השלכות
·        לצפות שינויים מהירים ובלתי צפויים
·        להכין חלופות למקרה חירום
·        לקבוע יעדים בתוך הקשרם החברתי הרחב יותר
·        לחשוב חשיבה מערכתית

·        לשמור על גמישות מנטאלית ולבצע בו-זמנית מספר משימות רב

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה