יום שבת, 2 בספטמבר 2017

Martin Luther King TheMalchutha: Leadership model

מרטין לותר קינג דמלכות"ה: מודל למנהיגות
        
מרטין לותר קינג הבן, כומר בפטיסטי אפרו-אמריקאי, נרצח ב-4 באפריל 1968, בהיותו בן 39 בידי מתנקש אשר התנגד לדרכו. בשנת 1964 קיבל מרטין לותר קינג, על מאבקו הבלתי אלים כנגד האפליה הגזעית בארצות הברית פרס נובל לשלום. בנאומו אמר: "אני מאמין שאמת ללא נשק ואהבה ללא גבולות יגידו את המילה האחרונה, לכן הצדק גם אם מובס זמנית יהיה חזק יותר מרשע שניצח". קינג הוא מנהיג על-פי מודל דמלכות"ה: קיימות בו 3 תכונות ייסוד המאפיינות את המנהיגות הנשית:
·        מחשבה רשתית המחברת את כל הנקודות ומייצרת ראיית-על (מטה-קוגניציה).
·        כוליות אמפאטית כרגישות בין-אישית להכלת האחר כשלם ופיתוחו.
·        תוך-אישית המייצרת מודעות עצמית גבוהה ותפישת עצמי בצורה ענווה.
מודל דמלכות"ה מורכב משבעת המאפיינים הייחודים למנהיגות נשית ובאים לידי ביטוי במנהיגותו של קינג:
דרך רגישותית Compassionate road map הנובעת ממחשבה רשתית
 ((Web-thinking, הובלת אנשיו דרך יצירת לכידות משפחתית Familial team.
בשנת 1954 התמנה לכומר הכנסייה הבפטיסטית באלבמה. באותן שנים חייבו "חוקי ג'ים קרואו" הפרדה מוחלטת בין שחורים ולבנים בכל המרחב הציבורי בארה"ב, כשהם יוצרים אפליה גזענית שיטתית ותחושת נחיתות יומיומית בקרב הציבור השחור בתחום החברתי, החינוכי והכלכלי. הדרך הרגישותית Compassionate road map של קינג החלה בניסיון להלחם ב"חוקי ג'ים קרואו". בשנת 1955 קינג מונה לדובר "האגודה הלאומית לקידום הצבעונים". המנהיגות שלו היתה מכילה יותר, קשובה יותר לצרכים האישיים של השחורים, תוך ראיה כוללת של מגמות ותהליכים ארציים וגלובאליים, לכן ייחודה של המנהיגות של קינג בראייה הכולית שלה וביכולת ההכלה והאמפטיה Holism & Empathy. בעקבות מעצרה והרשעתה בבית משפט של רוזה פארקס, על רקע סירובה המחאתי לפנות את מקומה באוטובוס לאדם לבן, הכריז קינג, כדובר האגודה, על חרם כנגד חברת האוטובוסים. קינג כמנהיג היה בעל "תחושת בטן"- אינטואיציה ((Intuitive certainty. הוא היה ענו (Modesty) בשל המודעות העצמית הגבוהה שלו (Self-awareness). לאורך כל הדרך הוא הוביל תוך דבקות והתמדה בפרטים הקטנים Detailed Persistence. למרות מעצרם של קינג ובני משפחתו, ההיענות לחרם הייתה גדולה. ציבור השחורים הפסיק להשתמש באוטובוסים, ואילו ראשי הקהילות ארגנו מערך הסעות חלופי שהופעל על ידי מתנדבים. החרם שנמשך 385 ימים, זכה לכיסוי תקשורתי נרחב. נושא זכויות האזרח עלה לסדר היום, וקינג הפך לדמות פוליטית ידועה ומוכרת ברחבי ארצות הברית. גבר יכול לרכוש מאפיינים ייחודים אלה ולהפוך למנהיג על-פי מודל דמלכות"ה, אך אצל קינג הם קיימים בצורה טבעית יותר.
 
הדרך הרגישותית היא תהליך אינטגרציה של מחשבה רשתית, כוליות אמפאטית ומודעות עצמית תוך-אישית המייצרת ענווה. החשיפה התקשורתית של שגרת יומו המופלת והמושפלת של האדם השחור באמריקה יצרה סערה ציבורית שהגיעה לשיאה בשנת 1964, עם חקיקת "חוק זכויות האזרח" שאסר לחייב הפרדה גזעית בדיור בתעסוקה ובבתי הספר. במהלך השנים קמו לקינג יריבים ומתנגדים. הדרך הרגישותית הופכת לHabitual Vision- חזון שהופך להרגל, דרך לכידות משפחתית, ודאות אינטואיטיבית והתמדה בפרטים.
החיבור בין מחשבה רשתית וכוליות אמפאטית מייצר לכידות המשפחתית: יצירת אווירה משפחתית בין המונהגים המבוססת על תקשורת בינאישית מיטבית, שייכות ולקיחת אחריות משותפת. ב-1957 חבר מרטין לותר קינג הבן למנהיגים נוספים, ויחד הקימו את "התאחדות ההנהגה הדרומית-נוצרית", במטרה לאגד את עצמתן הציבורית של כנסיות אפרו-אמריקאיות, ולהוביל מאבק בלתי-אלים כנגד גזענות והפרת זכויות אדם. קינג התאפיין בהובלת צוות מונהגים בראיית-על מעבר לפרטים, תוך התייחסות לכל אחד מן הפרטים כשלם, בצורה מכילה וסבלנית.
החיבור בין הכוליות האמפאטית והמודעות התוך-אישית מייצר ודאות אינטואיטיבית: ביטחון ביכולת לחוש את הסיטואציה או המצב מעבר לעובדות ולפרטים, תוך הסתכלות רחבה לטווח הארוך, "ראיית הנולד". ב-28 לאוגוסט 1963 יצא קינג בראש מצעד לוושינגטון למען תעסוקה וחירות לאדם השחור. הצעידה יחדיו חיזקה את דימויים העצמי וחיזק את כוחם של השחורים. עבור הלבנים שצפו בטלוויזיה הייתה זו הפעם הראשונה שראו את המוני הנפגעים מאפליה זועקים במחאה לא אלימה, ושמעו מנהיגים אינטלקטואליים מתבטאים בלהט. מול 200,000  מפגינים, על מדרגות אנדרטת לינקולן נאם מרטין לותר קינג את נאומו המפורסם "יש לי חלום".
החיבור בין התוך-אישית והמחשבה הרשתית מייצר התמדה בפרטים: דבקות במטרה או במשימה בצורה פרקטית, תוך ירידה לפרטים והתמדה עד לשלמות הביצוע. אופייה הבלתי-אלים של המחאה נשא מסר ברור כנגד מערכת החוק הגזענית בדרום ארה"ב. ב-1961 התגבשה תנועת אלבני (קואליציה של ארגונים אפרו-אמריקניים וזכויות אדם) כנגד חוקי האפליה בעיר אלבני שבג'ורג'יה. אלפי מפגינים שהצטרפו לתנועה החלו להיכנס למסעדות ולספריות ציבוריות, תחנות אוטובוסים וחנויות שהוגדרו ללבנים בלבד. למרות שההפגנות נשאו אופי לא אלים נקטה המשטרה ביד קשה במעצרים נרחבים.

מנהיגות נשית על-פי מודל דמלכות"ה מבוססת על מחשבה רשתית המייצרת דרך רגישותית, המונעת מוודאות אינטואיטיבית. הכוליות האמפאטית מייצרת דרך רגישותית המיושמת דרך התמדה בפרטים. נעשו ניסיונות להכפיש את שמו של קינג, והוא נכלא פעמים אחדות בעקבות פעילותו החברתית, אך לא נפל ברוחו והמשיך במאבק. לקינג ישנה מודעות עצמית תוך-אישית גבוהה וענווה, המסייעת ליישם את הדרך הרגישותית שלו בלכידות משפחתית. מאמציו נשאו פרי כאשר הנשיא קנדי נשא נאום, בו דרש לעגן את זכותם של כל האזרחים לקבל שירות שווה בכל המוסדות הציבוריים. מספר ימים לאחר מכן הגיש הצעת חוק לשוויון זכויות. בשנת 1965 בעת שצעד מרטין לותר קינג הבן בראש 25.000 מפגינים בצעדת מחאה בת 4 ימים, הכריז לינדון ג'ונסון, אז נשיא ארצות הברית, על חקיקת "חוק זכות ההצבעה". 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה