יום רביעי, 8 במרץ 2017

TheMalchutha: Compassionate Road Map 1

דמלכות"ה: דרך רגישותית 1
המנהיגה הנשית מכילה יותר, קשובה יותר לצרכים האישיים, תוך ראיה כוללת של מגמות ותהליכים ארציים וגלובליים, לכן ייחודה בכוליות וביכולת האמפתיה Holism & Empathyהדבר הראשון לו זקוקה מנהיגה על-פי מודל דמלכות"ה הוא חזון רגישותי. חזון זה נועד בכדי לפתור בעיות בצורה ייחודית וחדשנית. דרך רגישותית  Compassionate Road Map נבנית על חזון רגישותי המגדיר "תמונת העתיד". המנהיגה הנשית על-פי מודל דמלכות"ה מתאפיינת בדרך רגישותית Compassionate road map, יכולת חשיבה רשתית Web-thinking, הובלת צוות דרך יצירת לכידות משפחתית Familial team.
דמלכותה TheMalchutha היא מילה הלקוחה מתוך המושג ההלכתי בתחום המשפט העברי "דינא דמלכותה דינא". תרגומה מהשפה הארמית הוא: מלכות.
ספירת מלכות בתורת הקבלה היוותה מקור השראה לניר גולן, מומחה לחינוך ומנהיגות, בפיתוח מודל דמלכות"ה למנהיגות נשית בכלל ובחינוך בפרט.
כאשר מדובר על חזון רגישותי- Compassionate Vision, חזון מבוסס חמלה, מפת הדרכים נותנת מענה לצורך ומצוקות הפרט והכלל. החזון הרגישותי מסביר לאנשים מדוע הם צריכים לשאוף לשינוי בדרך רגישותית זו. חזון רגישותי מניע את האנשים דרך ערכים. חזון רגישותי, מטפח תקווה ומוטיבציה, מקנה לאנשים סיבה קוסמית שכדאי להילחם למענה.
במחקר בנושאי כלכלה וחברה רואים כי מנהיגות נשים תומכות יותר בגישה סוציאליסטית ושוויונית. בנושאי ביטחון הן מייחסות חשיבות רבה יותר לערך השלום ומעדיפות להימנע מתקיפה. מנהיגות נשים נוטות יותר לחמלה מאשר מנהיגים גברים, ולכן החזון שלהם מבוסס חמלהCompassionate vision or Compassion Based Vision (CBV), יותר מאשר חזונם של מנהיגים גברים. המנהיגה הנשית תקשיב יותר למצוקות הסובבים אותה, תביע דאגה וחמלה לאורך כל תקופת כהונתה.

פירוט הדרך הרגישותית Compassionate Road Map
הדרך הרגישותית מבוססת על חזון רגישותי. החזון מגדיר את תמונת העתיד ומסביר לאנשים מדוע הם צריכים לשאוף לשינוי. כאשר מדובר על חזון רגישותי- Compassionate Vision, מבוסס חמלה, תמונת העתיד היא המענה לצורך ומצוקות הפרט והכלל.
חמלה היא שותפות רגשית: Compassion. מסתבר שלחמול היא תכונה הבאה ביתר קלות אצל נשים. למנהיגה נשית סיכוי גדול יותר לבנות את החזון אשר היא מובילה כמנהיגה על בסיס אותה חמלה. המילה חמלה Compassion מורכבת משתי מילים;
Com: עם מישהו- מקורה בלטינית com או cum
Passion: לסבול- פאסכיון páschein ביוונית.
עם הזמן המילה passion קיבלה משמעות כוללת יותר של רגש, תשוקה.
חשוב להבחין בין שלושה מונחים בהקשר: סימפתיה, אמפתיה וחמלה.
·               סימפתיה שמה במרכז את המודעות לרגשות האחר
·               אמפתיה שמה במרכז את חווית רגשות האחר
·               חמלה שמה במרכז את העשייה בעקבות רגשות האחר
המילה Compassion הוצגה על ידי בודהה, כיכולת לשים את טוב הלב במקום בו נמצא הכאב של האחר, ובכך לנתץ ולהשמיד את כאבו של האחר. החמלה מחבקת את המצוקה של האחר ומגוננת בצורה זו מפניה. לחמול זו היכולת לראות את צערו של האחר תוך שימוש בטוב לב. היכולת להביע רגשות היא תכונה מיוחדת של נשים. על-פי רוב גברים מביעים את רגשותיהם בצורה פחות ישירה, פחות פתוחה מנשים. מחקרים פסיכולוגיים מדווחים שגברים "מפנימים" את תחושותיהם. לגברים יש יכולת מופלאה לרסן את רגשותיהם. יכולת זאת יתכן ונובעת בחלקה מהדרך שבה מגדלים ילדים. מחקרים מראים שבגיל עשר בני שני המינים מביעים אותה כמות כעס, אבל כשהבנים מתבגרים ורמות הטסטוסטרון שלהם עולות, הם נמנעים מלבטא רגשות צער, יגון, בדידות, חרדה, אשמה ועלבון. ביטוי רגשות זה הוא הכרחי בתהליך החמלה. הוא חלק מהמנגנון.

שלבים בתהליך החמלה:
1.            להרגיש את מצוקת האחר: לראות את מצוקתו, להיות מודע לרגשותיי.
2.            לראות איך אני יכול לעזור: לשים במרכז את האחר ולחוות את רגשותיו.
3.            פתרון בעיות לטווח הארוך: מתן מענה לצורך המיידי ולטווח הארוך.
אצל נשים התפתחו אבולוציונית ההבעה הרגשית והיכולת לחמול. אצל נשים קיימת התנהגות המוכרת בשם "התאמה רגשית"- היכולת להכיר בתחושותיו של התינוק, לאשר חיצונית את הרגשתו תוך "חיקוי" התנהגותו, והתאמת מצב הרוח של האם לזה של תינוקה. אמהות אשרת הפגינו "התאמה רגשית" גבוהה יותר, גידלו ילדים מאוזנים יותר. הילדים הללו חיו יותר מאחרים- ובהדרגה, באמצעות הברירה הטבעית, ניתנה עדיפות לנשים בעלות יכולת טובה יותר להביע עצב, צער, אמפתיה, חמלה ורגשות טיפוח אחרים.

יתרון גנטי-אבולוציוני-תרבותי זה מהווה בסיס איתן למנהיגה הנשית לעצב לעצמה חזון מבוסס חמלה לפתרון בעיות, או מתן מענה לצורך או למצוקות הסובבים אותה. היא מוערכת יותר על-ידי הסובבים אותה, ולכן הובלתם קלה יותר. מונהגים רבים יותר מחפשים כיום את היחס האישי המסורתי מהמנהיגה שלהם. הם מצפים כי המנהיגה תקשיב יותר למצוקותיהם, תביע דאגה וחמלה.
 בזכות החשיבה הרשתית והכוליות שלה, המנהיגה היא בעלת "תחושת בטן"- ודאות אינטואיטיבית Intuitive certainty. מנהיגה נשית מודעת יותר Self-awareness לעצמה ולכן היא ענווה יותר Modesty ממנהיג גברי. לאורך כל הדרך היא מובילה בדבקות והתמדה בפרטים הקטנים Detailed persistence. גבר יכול לרכוש מאפיינים ייחודים אלה ולהפוך למנהיג על-פי מודל דמלכות"ה, אך אצל מנהיגה אישה הם קיימים בצורה טבעית יותר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה