יום שני, 20 במרץ 2017

TheMalchutha: Intuitive certainty

מודל דמלכות"ה: ודאות אינטואיטיבית
 
אחד ממאפייני המנהיגות הנשית על-פי מודל דמלכות"ה הוא ודאות אינטואיטיבית. רודיארד קיפלינג כתב כי "ניחוש של אישה מדויק הרבה יותר מוודאותו של גבר". מנהיגות נשית מאופיינת בוודאות אינטואיטיבית וגמישות חשיבתית. 
חשיבה זו הרבה יותר דינמית, ומסתמכת באופן ניכר על המנהיגה עצמה. כלומר זוהי חשיבה הרבה יותר סובייקטיבית מאשר צורת החשיבה האלגוריתמית שהינה יחסית אובייקטיבית והגיונית. ודאות אינטואיטיבית מגיעה מאותו חלק לא מוגדר ולא ברור בתודעה האנושית, המאפשר לה לפעול בדרך יצירתית וחדשנית שהיא לא תמיד מבוססת הגיון צרוף. יש שמשייכים את אותו חלק אינטואיטיבי לנשים דווקא וקוראים לו "אינטואיציה נשית", לכאורה הדרך שבה נשים יודעות את מה שהן יודעות, מבלי הסבר לוגי, אותן "תחושות בטן" מסתוריות שבגינן נשים לכאורה מחוברות לאיזה מאגר מידע עצום וגדול שמאפשר להן "לדעת" דברים גם אינם הגיוניים כלל. נשים ניחנות בהבחנה חדה יותר מגברים. יש להן יכולת להטמיע מהר יותר את כל העובדות הנפרדות שהן אספו ולהגיע למה שנראה כראיית הנולד. "האינטואיציה הנשית" היא הבט נוסף של מחשבה רשתית המאפיינת נשים והיא נובעת מקליפת המוח הקדמית, המקום שבו המוח מרכז מידע וממזג אותו. קליפת המוח הקדמית וכל חלקי המוח האחרים קשורים ביניהם ועם איברים אחרים באמצעות מעגלים ספציפיים. נשים, בזכות יכולתן לאסוף גירויים רבים ולמזג אותם במוח, קולטות ומטמיעות כמות רבה יותר מהרמזים ששולחים האיברים, ואלה משרתים למעשה את הודאות האינטואיטיבית.
כאשר משתמשים בחשיבה מבוססת ודאות אינטואיטיבית נדרש הרבה פחות זמן להגיע למסקנה ולקבלת החלטה, וכמו כן, נדרשים פחות משאבים מנטליים לשם כך. יחד עם זאת יש לכך מחיר. ההחלטה מתקבלת בזמן קצר יותר, ובמקביל עולה הסיכון לעשות טעות ולקבל החלטה שאינה בהכרח הטובה ביותר על פי הנתונים הקיימים במציאות. מנהיגות זו דורשת הרבה יותר יוזמה ואומץ מאשר מנהיגות אלגוריתמית. פרופסור דניאל כהנמן מסביר שתחושות הבטן הן תופעת לוואי של מאמץ מרוכז של המערכת האינטואיטיבית: "כשהיא מתמודדת עם אתגרים היא מפעילה את המערכת הרגשית, ולזה יש ביטוי במערכת האנטומית", הוא אומר. "האישונים מתרחבים, קצב הלב ולחץ הדם משתנים. הגוף שלך מגיב למאמץ, ואתה מרגיש את זה קודם כל בבטן ובחזה".
ישנם שלושה עקרונות למנהיגות נשית מבוססת ודאות אינטואיטיבית:
1.   עקרון הזמינות- הנטייה להעריך שאירוע יקרה על-פי הקלות בה הוא צץ בתודעה. מנהיגה נשית תנהג לעתים בצורה אינטואיטיבית ואסוציאטיבית המקדמת את תהליך קבלת ההחלטות שלה.
2.   עקרון ההדמיה- הנטייה להעריך שאירוע יקרה על פי הקלות בה ניתן לדמיין אותו. מתודת התרחיש היא כלי שכיח לקבלת החלטות בעלות השפעה ארוכת טווח. ככל שלמנהיגה הנשית יהיה יותר קל לדמיין את תוצאות החלטותיה, כך היא תקבל אותן יותר מהר.
3.   עקרון היציגות- הנטייה להעריך שתופעה שייכת לקטגוריה מסוימת, על-פי מידת ההתאמה של מאפייניה של התופעה למאפייניה של הקטגוריה. מנהיגה נשית תשייך את הבעיה אותה היא אמורה לפתור לקטגוריה מסוימת ובהתאם אליה, תפעל. עליה במקרים רבים לבצע אינטגרציה של מספר קטגוריות בכדי לקבל את ההחלטה הנכונה, במיוחד במצבים מורכבים.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה