יום שישי, 16 בספטמבר 2016

iGROW Model for educational development

מודל iGROW לראות את האדם שבתלמיד ואת הלומד שבאדם

בחטיבת ביניים במרכז הארץ, בחרו המנהלת וצוות הנהלה המורחבת לייצר תרבות ארגונית חדשה כחלק מתפישה חינוכית מתקדמת בהתאמה למאפייני דור הקבצי"ם.
מודל קבצי"ם
קהילה: שייכות למסגרת חברתית
בחירה: עצמאות וחופש לבחור בעצמו
צורך: מענה לצורך פיזיולוגי, נפשי
ייחודי: פתרון בהתאמה אישית, חדשני
מיידי: יישום מיידי ללא דחיית סיפוקים
הכלי הנבחר הוא מודל iGROW, אותו פיתח ניר גולן, מומחה לחינוך ומנהיגות, שהותאם על-ידי גורמים מקצועיים מבית-הספר לעולמו של התלמיד.
בכדי לממש חזון למציאות נבחר צוות מוביל של 14 מורים להטמיע את התהליך בבית-הספר. הצוות חולק לזוגות וכל זוג מוביל בין 5-7 מורים עמיתים. 
החדשנות העולמית במודל
המודל מתבסס על מודל GROW הנפוץ במגזר העסקי, בהתאמה לתרבות הבית-ספרית. המודל נקרא מודל  iGROW  individual GROW model ומטרתו "לראות את האדם שבתלמיד ואת הלומד שבאדם." דרך פיתוחו האישי של כל תלמיד.

תהליך ההטמעה מקדם חזון בית-ספרי:
בהשאלה מעולם התוכן העסקי לתוך מערכת החינוך, בשלב הראשון נבנית תפישת הiGROW של בית-הספר לפיתוח הייחוד והיעוד של כל תלמיד, מורה ואיש צוות. התהליך הוא Top Down Bottom Up בכדי לייצר את התרבות. המטרה היא להעלות את המחויבות והמעורבות של כל התלמידים והצוות החינוכי דרך עשייה ויצירת שפה משותפת. הנחת היסוד המלווה את התהליך היא כי כל אדם שממש את עצמו מחויב יותר ותורם יותר לבית-הספר.
בשלב השני הוקם צוות iGROW של אנשי מפתח בבית-הספר אשר רכש את התפישה והמודל. אנשי הצוות תרגלו את המיומנות והתיעוד על עצמם ובעצמם.
בשלב השלישי הוכשר צוות המורים בעזרת צוות הiGROW.
נקבעה במערכת שעה בשבוע ״שעת iGROW", בו כל מורה עושה תהליך iGROW מתועד לכל תלמיד. במקביל כל מורה מקבל תהליך iGROW מתועד מגורם מקצועי רלוונטי.
מטרת התהליך ליצר תרבות iGROW בכל בית הספר לכל בעלי התפקידים על-ידי יישום 3 עקרונות מנחים:
1. שוויון לכל השותפים בתהליך: לתלמידים ולמובילים (הצוות החינוכי).
2. אחידות במודל והתמקצעות בו ליצירת שפה המותאמת למאפייני התלמיד.
3. אמון ושקיפות מלאה בתהליך ובשותפים לו.
תפקיד ההורים בתהליך לקבל עדכון ממחנך הכיתה על אופן התקדמות הילד, ולשתף פעולה במידה והם חלק מהפתרון הנבחר על-ידי התלמיד.
תפקיד צוות הiGROW:
·        למקצע את המורים במיומנות המודל
·        לייצר שגרות עבודה
·        לבנות מדדים וכלי הערכה
·        לבחור את אופן התאמת התלמיד למורה 
·        לבנות שיעורי חינוך 
·        לתכנן פורמט לישיבות פדגוגיות
·        להוביל לתהליך תיעוד 
הוחלט על הגרלה בחלוקת התלמידים למורים בעקבות התפישה כי כל מורה הוא מומחה מוביל תהליך למידה בכיתה, עובד בצוות ומוביל שיחות 1:1 מול התלמידים.

מטרות שיעורי החינוך:
1. מהלך וולונטרי המגייס את התלמידים וממחיש להם את הרווח/ התועלת שלהם מהתהליך.
2. הכרות עם מטרות התהליך השנתי ומבנה שיחת הiGROW על כל שלביה.
3. רכישת מיומנויות בהקשבה ושיתוף פעולה עם מנחה שיחת הiGROW.  

מודל זה נוסה בהצלחה בארגון עסקי קונצרני גדול, בו כל דרגי הניהול מבצעים תהליך GROW לכל עובד, ומקבלים תהליך זה בעצמם. שיחות הGROW והתהליך מתועדים בקובץ משותף בפורמט אחיד. נוצרה תרבות GROW בארגון, כארגון לומד. כעת מנוסה המודל בפעם הראשונה במסגרת חינוכית פורמלית, כמודל iGROW המהווה דוגמה למסגרות חינוך נוספות.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה