מודל
ניתוח אינטגרטיבי לקהילת סנהדרי"ן לומדת
קהילת
סנהדרי"ן המנתחת בראייה אינטגרטיבית, מבצעת לכאורה שתי פעולות סותרות בו
זמנית: ניתוח ואינטגרציה. החיבור ביניהן: ניתוח בראייה אינטגרטיבית מייצר תוצר
איכותי יותר. זהו ניתוח בפרספקטיבה של תהליך מלא או מערכת שלמה ואינו נותן רק מענה
נקודתי לבעיה.
שיטה
זו רלוונטית בעיקר לפתרון בעיות הקשורות לתהליכים Integration
Root Cause Analysis
ניתוח
או אנליזה בראייה אינטגרטיבית מייצר פתרון בעיות באיכות גבוהה יותר: איכות-על,
טיפול בבעיית השורש, חדשנות וחשיבה ביקורתית מסדר גבוה.
המודל
מורכב מארבעה שלבים:
1.
זיהוי המצב בראייה רב-ממדית (מציאות
רבודה)
2.
בירור הסיבות בצורה רשתית ((Net thinking
3.
הסקת מסקנות אינטגרטיביות (ראיית-על
מתכללת)
4.
הפקת לקחים לפי 3 סוגים:
קיימים
3 סוגי לקחים:
לקח
ספציפי- נותן מענה ופתרון לבעיה הספציפית.
מטרתו לתקן בלבד את התקלה או לפתור בלבד את הבעיה.
לאור
המסקנה שבה זוהתה הבעיה וסיבתה, הפתרון בעתיד הוא נקודתי, לטווח הקצר ולמקרה
הספציפי. אין בירור מעמיק של סיבת השורש אלא טיפול בעיקר בסימפטומים. החשיבה היא
ליניארית: אם-אז.
חשיבה
זו נקראת סדרתית כי בנויה על חיבור בקו: שלב מוביל לשלב או סיבה מובילה לתוצאה.
חשיבת צעד אחר צעד. חשיבה הגיונית ורציונאלית.
לקח
מצבי- משליך את המסקנה למצבים נוספים.
מטרתו למנוע את התקלה או למנוע את הישנותה של הבעיה.
נדרשת
הבנה מעמיקה יותר של סיבת השורש. מתבסס על חשיבה סדרתית, ראיית רצף של שלבים,
תהליכים, המקטע המנותח הוא גדול יותר.
הניתוח
עולה מדרגה ואינו מתייחס רק למקטע הספציפי, אלא למקטעים דומים בשלבים אחרים בתהליך
או בתהליכים דומים.
החשיבה
עוברת מחשיבה קווית לחשיבה במקביל: ניסיון למצוא מצבים מקבילים ולהשליך עליהם את
המסקנה הספציפית. נוצר חיבור בין קווים מקבילים בעלי דמיון או מכנה משותף.
לקח
עקרוני- מייצר פתרון מערכתי עקרוני. מתייחס
לסיבת השורש בראיה תהליכית או מערכתית ודורש חשיבה שאינה סדרתית אלא אינטגרטיבית. זוהי
חשיבה תלת ממדית. היא מחברת ומאחדת ומתעסקת בעיקר בשאלת ה"מדוע".
זוהי
חשיבה פחות לוגית ליניארית ויותר אינטגרטיבית אסוציאטיבית ולכן יש סיכוי גדול יותר
שתוצריה יהיו חדשניים ויצירתיים יותר. חשיבה זו מייצרת ערכים, עקרונות ונובעת או
משפיעה על חזון.
מנהל
בעל יכולת אנליטית אינטגרטיבית גבוהה יהיה מנהיג: הוא לוקח אחריות להקניית חזון
וערך גבוהים יותר לאחרים, ומראה להם כיצד להשתמש בחזונות ובערכים הללו. הוא מהווה
מקור השראה לזולתו.
כאשר קהילת סנהדרי"ן מנתחת בראייה
אינטגרטיבית, היא לוקחת את הלקח הספציפי, מעלה אותו לדרגת לקח מצבי, וממשיגה אותו
כלקח עקרוני. רק התהליך המלא יהפוך את הקהילה למרחב משמעותי.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה