יום שבת, 13 במאי 2017

Ten steps for building Sanhedrin learning community

10 שלבים בבניית קהילת סנהדרי"ן לומדת


סנהדרי"ן הוא מודל לקהילה מקצועית לומדת, שנוצרת בכדי לשרת את הלומד. קהילה לומדת מקצועית מוגדרת על-פי מודל נשלי"ם, כבעלת נושא או עולם תוכן משותף, ליווי ע"י גורמים אקדמים, המומחים לשלב את התיאוריות עם הידע הפרקטי והניסיון הרב שמגיע מעשייתם בשדה. במהלך הפעילות בקהילה, הלומד מודע לתהליך הלמידה אותו הוא חווה. מודעות זו הכרחית לטיוב התהליך ולהמשגתו ללמידה משמעותית. הפרט השותף בקהילה המקצועית הלומדת חווה תחושת שייכות, מרחב בטוח להצגת רעיונותיו המקצועיים ותמיכת עמיתים.
·        נושא או עולם תוכן משותף
·        שילוב בין תיאוריות ופרקטיקה
·        ליווי ע"י גורמים אקדמים
·        יצירת מרחב בטוח ותחושת שייכות
·        מודעות לתהליך הלמידה והמשגתו
קהילת סנהדרי"ן לומדת מייצרת ללומד מרחב ללמידה משמעותית: מרחב משמעותי- הפרט תורם מניסיונו ותובנותיו לשותפיו בקהילה, הפרט חווה למידה משמעותית: רלוונטית, ערכית תוך מעורבות.
הפרט השותף בקהילה המקצועית הלומדת חווה תחושת שייכות, מרחב משמעותי בטוח להצגת רעיונותיו המקצועיים ותמיכת עמיתים.

10 שלבים בהקמת קהילת סנהדרי"ן לומדת:  
שלב 1: זיהוי הצורך ו/או החזון
השלב המשמעותי ביותר הוא להחליט שרוצים להקים קהילה ולהתחיל לפעול, ליזום.
היוזמים הם כל גורם רלוונטי המזהה צורך מקצועי הדורש קהילת סנהדרי"ן לומדת: מרחב בטוח להתמקצעות קבוצתית. 

שלב 2: חיפוש שותפים  
מחפשים שותפים לגיבוש קבוצה ראשונית, שתהיה עמוד התווך של הקהילה. הקבוצה הראשונית, הגרעינית צריכה להיות מחויבת להקדיש זמן שבועי לגיוס והקמת הקהילה. הקשרים בין האנשים בקבוצה חשובים לעבודה ופעולה משותפת. לעתים יוכלו גורמים כמו מומחה תוכן או מומחה בהקמת קהילת  סנהדרי"ן לומדת, לסייע באופן מקצועי לבנייה וגיבוש הקבוצה. 

שלב 3: בחירת טריטוריה
קהילות סנהדרי"ן לומדות ממוקמות באתרים, רשתות חברתיות, בלוגים פרטיים, פורומים שונים ועוד. איתור ה״שטח״ יכול להתבצע בכמה דרכים: 
·        זיהוי פלטפורמה או שגרת ניהול קיימת בבית-הספר ליצירת המפגשים.
·         המייסדים מאתרים פלטפורמה פוטנציאלית בקהילה החוץ-בית סיפרית ובודקים מידת התאמתה ליעודה של הקהילה.
·         הקמת תשתית אינטרנטית המותאמת לצורכי הקהילה. 

שלב 4: דמוקרטיה בקהילה
חברי הקבוצה המייסדת מחליטים יחדיו מה הצרכים שלהם בקהילת סנהדרי"ן וכן כיצד זה יתבטא בחזות הפלטפורמה כמפגש קהילתי משותף, מקום להעצמה אישית, ועוד. בהתאם לצרכים מתכננים את חזות הפלטפורמה: פורום קבוצת דיון, מאגר מידע שיתופי, יומן אישי, בלוג ועוד. בסוף שלב זה כדאי לשרטט (אפילו ידנית) את תוכנית הפלטפורמה ומפרט כללי של הסביבות הנדרשות. רצוי בשלב זה להיעזר באיש מקצועי כמו איש תשתיות ותקשוב אם יש, או מומחה תוכן בתחום.

שלב 5: חלום מתחיל להפוך למציאות
זה הזמן לגייס משאבים: על מנת למצוא שותפים ולגייס משאבים יש תחילה לערוך סקר ולהבין מי הגופים והדמויות הפועלים בארגון ולרתום את מי שצריך.  
משאבים אנושיים - זהו המשאב החשוב ביותר להצלחת קהילת סנהדרי"ן לומדת. בתחילה, שמירה וגיבוש של חברי הגרעין וחלוקה לתפקידים. בהמשך, גיוס פעילים נוספים והרחבת המעגלים של הפעילים בקהילה. זאת על ידי פרסום והצלחה. 
משאבים ראשוניים להקמה - להקמת הקהילה דרושים משאבים ראשוניים חד פעמים כמו עיצוב גרפי, סביבת עבודה, כלי עריכה וכו׳. 
משאבים מתכלים מתחדשים - לתחזוקת הקהילה נדרשים באופן שוטף, מומחה תוכן ומידען אשר יארזו את התוכן בצורה ידידותית ונגישה.

שלב 6: השקת הקהילה
כמה שיותר ידיים עובדות יעזרו בשלבי ההקמה הראשונים של הקהילה. כדאי לתאם יום או מספר ימים מרוכזים בהם תתבצע ההקמה ולנסות לגייס כמה שיותר אנשים לימים אלה, אפילו אם מדובר בהתנדבות חד פעמית.
מומלץ כי אירוע השקת קהילת הסנהדרי"ן ילווה בפרסום ברשתות החברתיות ובפורומים הרלוונטיים.

שלב 7: תחילת עבודה 
יש לבחור יום עבודה קבוע אחת לשבוע-שבועיים המתאים למרבית השותפים. יום זה יהווה יום בו יהיה מפגש קהילתי ועבודה משותפת באתר מלווה קהילת סנהדרי"ן. רצוי להתאים את היום הנוח ביותר לקבוצה הגרעינית המקימה של הקהילה. ככל שהקהילה סביב התוכן תתרחב- ניתן להוסיף ימי פעילות.

שלב 8: תנו לקהילת סנהדרי"ן לחיות
קהילת הסנהדרי"ן כבר כאן ועכשיו ההתמדה והעשייה תופסים מקום מרכזי. הקמת קהילה לומדת היא תהליך שיש בו הרבה מאוד למידה עצמית, ניסוי ותהייה. עם זאת, חשוב לקבל בתחילת הדרך הכשרה ראשונית וליווי מגורם מקצועי. אחד הדברים החשובים בהצלחת הקהילה הוא חוויית ההצלחה שאליה ירצו השותפים להתחבר.

שלב 9: מתחברים בלי גינונים מיותרים
כדי לתחזק את הקהילה בצעדיה הראשונים ולחזק את החיבור בקבוצת הפעילים, מומלץ מאוד לערוך סדנת למידה סינכרונית לכל חברי הקבוצה ולמצוא מומחה מוביל, שיוכלו לחלוק מידיעותיהם וניסיונם עם שאר החברים. חשוב גם לעיין בספרים ובמקורות מידע. שפע של מידע נמצא באינטרנט ובפורומים שונים. 
וכמובן - ליהנות ביחד ולשלב בעבודה ארוחות משותפות, שיחות, פעילות מיוחדת ועוד.

שלב 10: עם הפנים אל העתיד
כדאי מאוד לייצר תכנית עבודה שנתית לפיה יפעלו השותפים בקהילת סנהדרי"ן. התכנית תבנה ותאפשר תכנון לטווח ארוך ויצירת חזון לקהילה הלומדת. תכנית כזו כוללת כנסים ומפגשים על פי צורך, אירועים מיוחדים שיתקיימו בקהילה וכן יכולה לכלול תכנים לגיוס משאבים ופרויקטים מיוחדים בקהילה.

·        נושא או עולם תוכן משותף
·        שילוב בין תיאוריות ופרקטיקה
·        ליווי ע"י גורמים אקדמים
·        יצירת מרחב בטוח ותחושת שייכות
·        מודעות לתהליך הלמידה והמשגתו
קהילת סנהדרי"ן היא קהילה לומדת מקצועית, בעלת נושא או עולם תוכן משותף, מלווה ע"י גורמים אקדמים, המומחים לשלב את התיאוריות עם הידע הפרקטי והניסיון הרב שמגיע מעשייתם בשדה. במהלך הפעילות בקהילת סנהדרי"ן, נוצר מרחב למידה משמעותי בטוח, תחושת שייכות, והלומד מודע לתהליך הלמידה אותו הוא חווה. מודעות זו הכרחית לטיוב התהליך ולהמשגתו ללמידה משמעותית. 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה