יום ראשון, 30 ביולי 2017

TheMalchutha: Familial feminine leadership model

דמלכות"ה: מודל למנהיגות משפחתית נשית

חנה זלחה קלתי ובת שבע גדליהו הקימו את "בית האמהות" בשנות ה-50 בתל אביב. המילה דמלכותה לקוחה מתוך המושג ההלכתי בתחום המשפט העברי "דינא דמלכותה דינא", שתרגומה מהשפה הארמית הוא: מלכות. מלכות Mulchutha- היא הספירה העשירית בתורת הקבלה. ספירת מלכות היוותה מקור השראה לניר גולן, מומחה לחינוך ומנהיגות, בפיתוח מודל דמלכות"ה מורכב מהמאפיינים הייחודים למנהיגות נשית.
קלתי נולדה בעיר משהד שבאיראן למשפחת אנוסים. מאחר שחוקי האיסלם אסרו להביט בנשים ואלה צוו לכסות את כל גופן ופניהן, קיבלו עליהן הנשים היהודיות את ניהול ענייני הדת: את ספרי התורה, הטליתות והתפילין הן הובילו מתחת לצעיפיהן, מבית לבית וממרתף למרתף, וארגנו לגברים תפילות במחתרת. המנהיגות הנשית על-פי מודל דמלכות"ה מתאפיינת בדרך רגישותית Compassionate road map, יכולת חשיבה רשתית Web-thinking, הובלת צוות דרך יצירת לכידות משפחתית Familial team. כל אלו סייעו בידן של הנשים להוביל את קהילת האנוסים במשהד. בשנת 1936 עלתה קלתי עם משפחתה לארץ ישראל בעלייה בלתי לגאלית. בעקבות הפרעות ביפו, הם נמלטו לדרום תל אביב. בניגוד להרבה נשים מזרחיות בתקופה ההיא, הצליחה ללמוד ולהיות אחות, בתחילה בבית חולים הדסה בתל אביב, אחר כך בגימנסיה הרצליה. כמנהיגה נשית היא הייתה מכילה יותר, קשובה יותר לצרכים האישיים, תוך ראיה כוללת של מגמות ותהליכים ארציים וגלובליים, לכן ייחודה של המנהיגות הנשית בכוליות שלה וביכולת ההכלה והאותנטיות Holism & Empathy. למרות חיי הדלות והדוחק החליטו חנה קלתי וחברתה, בת שבע גדליהו, לעשות מעשה חסד בדרך רגישותית Compassionate road map: הן ראו שבקהילה המשהדית, הפרסית, האפגנית, הבוכרית כלומר, הקהילות הדוברות פרסית יש הרבה נשים זקנות, עריריות, ש"אין מי שיבוא לקדש להם בערב שבת". הן יזמו הקמת מוסד לנשים אלה שייתן מענה לכל צורכיהן ,החל ממזון וכלה בשירותי בריאות, תרבות ועוד. למקום הן קראו "בית האימהות". כמנהיגות בעלת "תחושת בטן"- אינטואיציה Intuitive certainty, ענוות יותר Modesty ממנהיג גברי, הן היו בעלות מודעות העצמית הגבוהה שלה Self-awareness. לאורך כל הדרך הן מובילה תוך דבקות והתמדה בפרטים הקטנים Detailed Persistence. גבר יכול לרכוש מאפיינים ייחודים אלה ולהפוך למנהיג על-פי מודל דמלכות"ה, אך אצל מנהיגה הם קיימים בצורה טבעית יותר.

לכידות משפחתית Familial Team
חנה קלתי וחברתה, בת שבע גדליהו הזמינו קופות התרמה שהיה כתוב עליהן "קהילת אנוסי משהד" וחילקו אותן בבתים של משפחות הקהילה. כל חודשיים-שלושה הן היו אוספות את הכסף מהקופות ומפקידות אותו בבנק. מנהיגותן הנשית מתבטאת בהובלת צוות בצורה "משפחתית": שיתוף, בגובה העיניים, לכידות, מחויבות אישית מבוססת הכרות אישית עמוקה, תחושת שייכות ללא תנאי. ככל שצוות עובד, מכיר יותר טוב את חברי הצוות, נוצרת הוויה משפחתית המייצרת מחויבות. לכל חברי הצוות צריכים להיות נהירים ההליכים והכללים שעל פיהם יעבדו החברים, כמו: אופן קביעת סדר היום, היקף הסמכות של כל אחד, הציפיות ביחס לתוצר הסופי, לוחות זמנים, חלוקת תפקידים ועוד. בנוסף לקהילה בארץ, הן גם גייסו כספים מהקהילה המשהדית בחו"ל, בין השאר בארצות הברית. הן רכשו מבנה בנוה צדק, בשכונת שבזי, ברחוב ישראל רוקח. הן לא פנו לעירייה ולא לממשלה. הן הקימו עמותה וועד קהילה. ובוועד הקהילה כולן היו נשים, חוץ מגבר אחד. הן השקיעו מאמץ מתמיד לשיפור הצוות דרך טיוב האינטראקציה הבינאישית בין החברות. בכדי ליצר צוות משפחתי דרוש סגנון מנהיגות בינאישי: הובלה דרך יצירת שותפות רגשית ללכידות למחויבות. מנהיגות נשית מניעה דרך תקשורת בינאישית, מכילה, מבוססת הכרות אישית, רגשית, מייצרת תחושת שייכות באיכות אנושית. "הדבק" המשפחתי המלכד את הצוות אינו תלוי משימה ויעדים אלא מבוסס על מערכת יחסים בינאישית. קלתי וגדליהו הן מודל של נשים עניות, שקמו ועשו מעשה וגייסו כסף למען האחיות העניות שלהן. ולא רק למענן: משפחות מהקהילה שנקלעו למצוקה היו מקבלות הלוואות מכספי הוועד, בלי ריבית כלל. אף אם המשימה תשתנה, מידת מחויבות אנשי הצוות אחד לשני תישאר ולעתים אף תגדל. צוות משפחתי הוא צוות עמיד resilience יותר מכל סוג של צוות אחר. גם לאחר הקמתו של בית האמהות, קלתי וגדליהו לא שקטו על שמריהן. הן גייסו עוד כספים, רכשו מבנה נוסף, סמוך, והגדילו את המקום. במשך כמה שנים קלתי התנדבה ב"בית האמהות" כאחות, ואחר כך עזבה את העבודה בגימנסיה ועברה לעבוד שם, בשכר שעדיין היה חצי התנדבות.

























מנהיגותן דמלכות"ה של קלתי וגדליהו ייחודית בלכידותה המשפחתית. בקהילה שהן באו ממנה, הקהילה המשהדית, ישנה אכפתיות שנוצרה בגלל החוויה המשותפת שלהם כאנוסים. נוצרה שם קהילה מאוד תומכת שהנשים הן אלה שהובילו אותה. השילוב בין תחושת שייכות בינאישית משפחתית, עם כללים ונהלים ברורים, מהווים את ייחודה של המנהיגות הנשית של קלתי וגדליהו. בזכות היכולות הבינאישיות שלהן לאמפתיה והובלת קונפליקטים, נוצרה גמישות, שייכות ואחריות משותפת על "בית האמהות".


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה