יום שבת, 1 ביולי 2017

Simone Veil TheMalchutha: Detailed persistence

סימון וייל דמלכות"ה: התמדה בפרטים  
סימון וייל, מנהיגה נשית נערצת בצרפת וברחבי העולם כולו, נפטרה בגיל 89, שבועיים לפני שמלאו לה 90. ייחודה על-פי מודל דמלכות"ה, בדרכה הרגישותית, בנחישותה ובהתמדתה בפרטים. היא כיהנה כשרת הבריאות של צרפת בין 1979-1974, בתקופה זו היא התירה את השימוש באמצעי מניעה, והקלה את השימוש בהם עבור נשים. בדרכה הרגישותית היא נלחמה למען זכות הנשים להפלה. חקיקה זו, המכונה Loi Veil (חוק וייל), נחשבת אבן דרך בזכויות הנשים בצרפת.
וייל הייתה מנהיגה נשית רבת הישגים, שרשמה לזכותה קריירה ציבורית ופוליטית מרשימה, והפכה למודל חיקוי לנשים רבות. היא מימשה בדרך הרגישותית שלה אידאלים של שחרור האישה, נאורות חילונית, צדק חברתי, פתיחות תרבותית, וליברליות מחשבתית. התמדה בפרטים Detailed persistence הוא הרכיב השביעי במודל המנהיגות הנשית דמלכות"ה. השילוב בין התמדה לבין ירידה לפרטים ייחודי למנהיגה הנשית: היכולת להוביל לאורך זמן למרות הקשיים, תוך שימת-לב ועיסוק מעשי בפרטים. הקושי המנהיגותי הוא כפול: להניע ממצב מנוחה למצב תנועה, ולהתמיד בה לאורך זמן. וייל הייתה הצעירה בין ארבעה ילדים, אמה הייתה אישה עצמאית ברוחה ובתפישת עולמה, וילדיה, בעיקר סימון, העריצו אותה. אין ספק שהאם השפיעה רבות על תפישת עולמה של וייל כמנהיגה. במארס 1944 עוד הספיקה סימון בת ה-16 להיבחן בבחינות הבגרות, אך למחרת נעצרה בידי אנשי הגסטפו. בהמשך נעצרו יתר בני המשפחה. סימון נשלחה למחנה דראנסי ואחר כך לאושוויץ ובהמשך לצעדת המוות, שאותה שרדה. במהלכה החל להתגבש החזון הרגישותי של וייל, המדבר על אחדות מדינות אירופה, כבסיס מוסרי לשמירת כבוד האדם וחירותו. אביה ואחיה נרצחו ככל הנראה זמן לא רב אחרי מעצרם. אמה מתה ממחלה במחנה. וייל ואחותה הגדולה מילו שרדו ביחד את אימי השואה ושוחררו ביחד. אחרי המלחמה הגיעה סימון לקרובים בפריז, למדה משפטים וכאן פגשה את הסטודנט אנטואן וייל, שלו נישאה. שלושה בנים נולדו להם. אנטואן החל בקריירה ציבורית-פוליטית, כולל שליחות לגרמניה. בני הזוג המשיכו בלימודים וסימון, שרצתה להתמחות בעריכת דין, התפשרה לבסוף על קורס של שנתיים להכשרת שופטים. כאן באה לידי ביטוי יכולתה להתמיד בפרטים להגשמת הדרך הרגישותית שלה. התמדה בפרטים היא תכונה המאפיינת מנהיגה נשית בשונה ממנהיג גברי המתעסק יותר בעשייה בכלל. למנהיגה נשית יכולת התמדה גבוהה יותר לאורך זמן במשימות אותן היא מובילה ולכן היא בעלת יכולת עמידות (resilience). ההתמדה היא תכונה של מי שאינה מפסיקה את מה שהיא עושה. תכונה זו דורשת מהמנהיגה יכולת הנעה פנימית גבוהה לאורך זמן. היא מלאת נחישות להמשיך, שקדנית, עקבית ועקשנית ללא פשרות על איכות העשייה וההובלה. היא אינה מתפשרת אל מול הפיתוי להפסיק את המאמץ, במילים אחרות חריצות. היא משלבת את התמדתה בעשייה תוך שימת-לב לפרטים הקטנים.
בשנת 1954 בתקופה שאינה שיא קידום האישה והעצמתה, בגיל 27, עם שלושה ילדים ובעל, כנגד כל הסיכויים, החלה וייל את מסלול הקריירה המקצועית בהתמדה בפרטים: התמחות בפרקליטות, הנהלת מנהלת בתי הסוהר, מועצה העליונה לשופטים, מועצת המנהלים של רשות השידור הצרפתית, ושרת הבריאות בממשלתו של ז'אק שיראק במשך שבע שנים. במהלכן הגשימה את החזון הרגישותי שלה דרך חוק ההפלות שהיה אבן דרך בחקיקה, עד לכהונתה כנשיאה הראשונה של הפרלמנט האירופי. וייל מילאה לאורך השנים עוד תפקידים, כמו נשיאת כבוד של אגודת ידידי יד ושם בצרפת, ראש הקרן לזיכרון השואה בצרפת וחברת האקדמיה הצרפתית. 
למנהיגה נשית יכולת התמדה גבוהה יותר בהובלת שינוי. היא מתמידה בפרטים לאורך זמן, היא אינה מפסיקה את מה שהיא עושה ואתגרים מעוררים אותה לעשייה מרובה יותר. תכונה זו דורשת ממנה יכולת הנעה פנימית גבוהה לאורך זמן. היא מלאת נחישות להמשיך, שקדנית, עקבית ועקשנית ללא פשרות. היא משלבת את ההתמדה בעשייה תוך שימת-לב לפרטים הקטנים. כמנהיגה מופלאה על-פי מודל דמלכות"ה, וכאישה בזירה המדינית הגברית ברובה, וייל נאבקה לממש את הערכים והעקרונות שהאמינה בהם בדרכה הרגישותית, לשיפור התנאים בבתי הכלא בצרפת, על חוק ההפלות שיזמה והובילה ועל פעילותה הענפה לרווחתם של נשים, ילדים, קשישים וחלשים.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה